Blog conceptEr zijn veel zzp’ers die een nieuwsbrief willen starten en willen bloggen. Maar ze hebben geen idee waar ze moeten beginnen.

Ze zitten met veel vragen over wetgeving, inhoud en opzet.
⁃ Wat mag wel en wat niet, zijn daar wettelijke richtlijnen voor?
⁃ Wat schrijf ik en zit men daar nou op te wachten?
⁃ Zijn er richtlijnen over de opzet en indeling van een nieuwsbrief?

Belangrijke vragen. Want nieuwsbrieven zijn belangrijk voor je bedrijf. En je wilt ook geen boete krijgen achteraf omdat je van SPAM beschuldigd wordt.

Mariska vertelde me; “Ik ben begonnen met bloggen. Maar ik heb daar absoluut geen verstand van. Ik zit met vragen als hoe vaak, hoe lang mag de tekst zijn, of er ‘spelregels’ zijn, enzovoorts.”

“En als je het artikel hebt geschreven, moet dat onding ook nog een pakkende titel krijgen. Volgens mij is dat toch ook belangrijk voor een blog, toch? Hoe pak je dat dan aan? Soms zakt de moed me gewoon een beetje in de schoenen, begrijp je?”

Even iets ophelderen, mensen praten over nieuwsbrieven, artikelen, blogs, e-zine’s alsof het verschillende dingen zijn. Maar dat zijn ze niet, het zijn allemaal dezelfde dingen. Het zijn teksten waarmee je jouw doelgroep helpt. Blog wil alleen zeggen dat je artikel of nieuwsbrief op je website staat.

Waarom is je nieuwsbrief belangrijk en moet je er echt mee aan de slag? Je nieuwsbrief heeft altijd 2 doelen. Ten eerste om je doelgroep te helpen om de zaken waar zij mee worstelen te helpen overwinnen. Ten tweede om je lijst met abonnees te laten groeien zodat jouw nieuwsbrief meer en meer gelezen wordt.

De groei van je lijst met abonnees voor je nieuwsbrief is belangrijk. Groeit je lijst, dan groeit ook het aantal mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij biedt en die je dus een passend aanbod kunt doen.

Met je nieuwsbrief laat je je lijst groeien. En je kunt de volgende dus weer aan meer abonnees laten lezen. Je nieuwsbrief is dus heel belangrijk voor je bedrijf en je omzet.

Maar goed, nu je weet waarom je nieuwsbrief belangrijk is, wil je natuurlijk ook weten wat die spelegels zijn. Nou, zoals beloofd, de 7 spelregels voor goed gelezen nieuwsbrieven op een rijtje.

  1. Wettelijk verplicht: de Double opt-in
    Je bent wettelijk verplicht om toekomstige abonnees 2x te vragen of ze echt je nieuwsbrief willen ontvangen. Een soort van ‘Are you sure?’ drempel. Als iemand zich inschrijft ben je dus wettelijk verplicht om een bevestiging te vragen. Je mag dus niet zomaar iemand op je nieuwsbrief zetten. Dit kan eenvoudig met een mailmarketing systeem.
  2. Zorg voor een vaste structuur
    Zorg voor een vaste herkenbare makkelijk te lezen structuur. Gebruik een logo in de kop en vergeet niet je foto op te nemen. Mensen zien graag wie je bent.
  3. Zorg voor een vaste frequentie
    Zorg voor regelmaat dus laat je nieuwsbrief regelmatig, op vaste tijden en dagen met een vaste frequentie uitkomen. Minimaal 1x per maand, maximaal 1x per week.
  4. Hanteer een vaste indeling
    Met een vaste indeling kunnen je lezers gemakkelijker door je nieuwsbrief scannen. Het mag geen zoektocht zijn want dan haken ze af. Een kort intro of persoonlijk stukje, dan je artikel en dan je oproep tot actie is een prima volgorde.
  5. Biedt meerwaarde
    Schrijf aantrekkelijk met meerwaarde voor je lezers. Schrijf niet over wat jij belangrijk vindt maar over wat belangrijk is voor je lezers. Kietel hun krokodillenbrein en zorg voor interactie.
  6. Call to action
    Vraag in iedere nieuwsbrief om feedback. Vraag lezers om commentaar te geven op je artikel op je website. Stel een vraag, doe een aanbod, nodig uit voor een presentatie, enzovoorts.
  7. Wettelijk verplicht: een uitschrijfmogelijkheid
    Je bent ook wettelijk verplicht om je abonnees een eenvoudige uitschrijfmogelijkheid te bieden. Zet bijvoorbeeld onderaan je nieuwsbrief een afmeld-linkje.

Zorg voor een pakkende titel is mijn extra tip die maakt dat je nieuwsbrief in ieder geval geopend wordt. Tips, opsommingen en hoe-vragen doen het altijd goed. Ze zorgen ervoor dat je nieuwsbrief goed gelezen wordt. Een pakkende titel bevat in het beste geval een probleem en een oplossing.

Succes met je nieuwsbrief!

 

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook