pencils-21186_960_720In mijn vorige artikel vertelde ik je over het belang van cliffhangers in alles wat je je publiek voorschotelt. Of het nu om de teksten op je website gaat, je blog of een presentatie; cliffhangers zorgen dat je publiek geëngageerd blijft. Dat ze halsreikend uitkijken naar het volgende deel van je verhaal en niet kunnen wachten op het volgende dat je gaat vertellen.  

Waarom zou je cliffhangers in je werk opnemen

Cliffhangers zorgen ervoor dat ze ademloos, bijna letterlijk aan je lippen hangen. Door gebruik te maken van breaks en die in te leiden met woorden als later, straks en zo direct zorg je ervoor dat de spanning blijft. Net als in een spannende film!

Het belang van cliffhangers moge dus duidelijk zijn. Maar wat heb je aan cliffhangers als de rest van je tekst of verhaal niet ijzersterk is? Precies, niks nakkes, nada!

Wil je dat je publiek aan je lippen hangt en je lezer jouw stuk niet kan wegleggen, zorg dan voor ijzersterke teksten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar er zijn vaste elementen die van gewone teksten superhete ijzersterke publiekstrekkers maken.

Je titel is de eerste indruk

Maar voordat ik je over die 3 elementen ga vertellen, waarmee zelfs echte niet-schrijvers geen moeite hebben, begin ik met wat anders dat minstens net zo, zo niet belangrijker is dan je tekst. En dat is je titel. Is je titel hot, dan is je tekst al halverwege ijzersterk.

Net zoals bij een ontmoeting je voorkomen; netjes, zakelijk, slonzig, onverzorgd of doorsnee, de eerste indruk maakt, zo maakt je titel de eerste indruk voor je teksten. Ze zijn dus heel erg belangrijk.

Een goede titel die lezers aantrekt biedt een belofte, een tegenstelling of een uitdaging. Vragen werken ook goed. Kijk maar eens naar tijdschriften bijvoorbeeld; de Panorama daagt uit, de Libelle werkt met beloftes en de Quest met vragen.

3 ijzersterke tekst-tips speciaal voor niet-schrijvers: ETD methode

Dan zijn we nu aangekomen bij de 3 elementen waarmee iedereen ijzersterke teksten, ook niet-schrijvers, kan schrijven. Met de ETD methode heb je een simpel ezelsbruggetje waarmee je je teksten, blogs en presentaties hot en ijzersterk maakt.

De ETD methode bestaat uit 3 stappen: Energize, Twist en Details

  1. Schrijf je tekst, titel of bulletpoint eerst gewoon op. Maak het jezelf niet te moeilijk en hou het simpel. Als je je tekst, titel of bulletpoint hebt geschreven voeg je energie toe met woorden als eindeloos, geheim, verbazingwekkend, enzovoorts.
  1. Geen enkel verhaal, hoe lang of kort ook, kan zonder een twist. Dat is saai, het verschil tussen een documentaire en ’50 shades of grey’. Dus na de energie, voeg je de twist Denk aan tegenstellingen, onmogelijkheden of onverwachte zaken. Gebruik woorden als zelfs, maar en ongeacht.
  1. Als laatste stap komen de details. Details maken je verhaal smeuïg en levendig. Hoe meer detail hoe levendiger. Iets minder makkelijk in titels maar in teksten en presentaties onmisbaar!

Hieronder heb ik een voorbeeld voor je geschreven.

  • In 3 stappen meer omzet
  • In 3 geheime stappen verbazingwekkend veel meer omzet
  • In 3 geheime stappen verbazingwekkend veel meer omzet zélfs als je nog geen enkel product hebt

Zo maak je van iedere titel, tekst of presentatie een ijzersterke knaller.

Succes met je weergaloos ijzersterke teksten die je bizar veel lezers opleveren.

Michael Schulze
Businesscoach en Webinarspecialist

ebook Winst met WebinarsWil jij meer impact, meer waarde leveren en meer omzet? Download dan het eBook Winst met Webinars. Als bonus ontvang je ook mijn persoonlijke tips voor je webinars en je online marketing. Speciaal voor ambitieuze coaches, trainers en virtual assistants die meer willen verdienen. Honderden abonnees gingen je voor!