Marianne de Braak loopt op de Albert Cuyp, de grootste en bekendste markt van Amsterdam. Ze is daar voor het eerst en kijkt haar ogen uit. Overal ziet ze nieuwe dingen, ruikt ze nieuwe en spannende geuren en voelt ze vreemde exotische stoffen.
Om een uur of één krijgt ze honger. “Hoog tijd voor de lunch” zegt ze tegen zichzelf en schuift de eerste de beste cafetaria binnen. “Graag een tosti en een water, alstublieft.” zegt ze tegen de groot uitgevallen uitbater. “Zoals u wenst, mevrouw.” geeft hij vriendelijk terug.
Ze smikkelt van haar tosti, zich ondertussen vergapend aan de multiculturele bevolking die aan het raam voorbij paradeert. Van oer-Hollandse kaaskoppen in spijkerbroek en blonde Marieke’s in minirok tot in boerka’s geklede dames en mannen in lange hemdgewaden. Het is één groot feest van herkenning, verbazing en nieuwe indrukken.
Dan kijkt ze op haar horloge. “Och…”, schrikt ze; “is het al bijna twee uur? Ik wil de halve markt nog over!” Snel staat ze op, trekt haar jasje aan en stuift op de deur af. “Eén momentje, boter bij de vis, mevrouwtje!” De uitbater kijkt ontegenzeggelijk minder vriendelijk dan een uur terug.
“Wat is er?” roept Marianne verschrikt uit terwijl ze terugdeinst voor de grote man. “Ik heb geen boter!”. Even kijkt de man heer verbouwereerd aan, na een paar seconden zegt hij met een gemene grijns op z’n gezicht; “Hou je niet van de domme, gans! Betalen!”
Even kijkt Marianne onbegrijpend om zich heen. “Ach natuurlijk, helemaal vergeten in alle consternatie en haast. Ik heb ook zoveel mooie nieuwe vreemde dingen gezien vandaag.” Ze kijkt wat onbenullig om haar heen in de hoop wat support te krijgen uit het publiek. Die kijken haar allemaal met een meewarige glimlach, opgetrokken wenkbrauw of een aan één kant opgetrokken mondhoek aan.
“Ik ging echt wel betalen, hoor”, probeert ze nog maar het heeft geen zin. Haar zelfvertrouwen is helemaal weg en ze schaamt zich het schaamrood op haar kaken. “Gelukkig weten ze mijn goede naam niet,” denkt ze; “… anders was ik die ook nog kwijt geweest.” Snel pakt ze haar portemonnee en haalt er 10 euro uit. “Alstublieft…” stamelt ze; “laat u zo maar zitten, excuses.”.
Marianne weet niet hoe snel ze zich uit de voeten moet maken. Ze rent bijna naar buiten en kan haar tranen maar met moeite terugdringen. Haar hele middag is naar de knoppen en ze voelt zich naar, beschaamd en stom. “Wat ben je toch een domme gans, die man had helemaal gelijk! Je kunt toch niet zomaar wat kopen en dan weggaan zonder te betalen.”.
Het zal je verbazen hoeveel ‘uitbaters’ onder coaches, trainers en andere zzp’ers zich door de verschillende Mariannen de kaas van hun brood laten eten. Ze voeren hun klus uit en moeten vervolgens weken, of zelfs maanden wachten op hun geld. Ik had dat vroeger ook. Heel vervelend.
Eén methode om dat tegen te gaan is de ‘Boter bij de vis-methode’. Met deze methode is er geen sprake van achteraf betalen. Net zoals je dat niet kunt doen bij een benzinestation waar je net getankt hebt. Tanken is betalen, toch?
En om meteen en vooraf betaald te krijgen zijn er 2 manieren. Je automatiseert je bestelproces, en je zorgt dat je een goed verhaal hebt waarom betaling nu normaal is. Vaak ontbreekt het bij zzp’ers aan beide. Ze hebben hun werk niet goed geautomatiseerd én ze hebben hun verhaal niet klaar.
Het automatiseren van je bestel- en betaalproces is relatief eenvoudig. Je zorgt voor een digitale ‘shoppingcart’. Software die ervoor zorgt dat je klant, voordat hij of zij toegang krijgt tot je dienst, eerst moet betalen. Daar zijn talrijke oplossingen voor. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar autorespond.
Het tweede stuk, en dat is eigenlijk wel meteen de basis, is het verhaal. En dat is best een tricky stukje. Want hoe ga je om met een afnemer die zegt; “Ja, dan nog even over de betaling zelf, stuurt u ons maar de rekening en dan betalen we die volgens ons reguliere logistieke proces.”. Dus dat betekent als het hen uitkomt, over een maand of wat.
Afhankelijk zijn van je afnemer betekent wachten tot je een ons weegt. Dat is dus niet acceptabel en dus is het tijd voor je verhaal. Het verhaal waarin jij duidelijk maakt dat je vooraf betaald wordt. En een hele sterke manier is ‘de consequentheid der dingen’. Daarmee maak je met een paar zinnen duidelijk dat het níet normaal is om maanden op je geld te wachten.
De consequentheid der dingen is een manier waarbij ‘A’ per definitie leidt tot ‘B’. Je stelt bijvoorbeeld de vraag; “Zeg, ik neem aan dat u iedere maand uw salaris krijgt, nietwaar?”. “Ja, gelukkig wel.” of iets van die strekking zal het antwoord zijn. “Hoe zou u het vinden als u dat niet zou krijgen, bijvoorbeeld voor uw hypotheek?”. “Dat zou erg vervelend zijn, dan kom ik niet uit.” “Oh, wat toevallig…” ga je dan verder; “Ik heb ook een hypotheek.”.
“En u huurt mij in om uw organisatie beter te laten presteren, toch? Dus zo geweldig gaat dat nu niet. Als ik wacht op uw logistieke proces, krijg ik over 3, 4 of misschien wel 5 maanden mijn geld. Dat wil ik niet! En dat begrijpt u vast. En u wilt snel resultaat, en dat kan ik leveren. Maar dan is het wel boter bij de vis.”
Wachten op geld, niet betaald krijgen en zeuren om je centen is geen kwestie van opletten maar van leiderschap. Het gaat over leiding nemen en leiding houden. Jij wordt ingehuurd vanwege je expertise, er wordt dus een leiderschapsrol van je gevraagd. Dus maak die meteen waar en zorg dat je de lakens uitdeelt. Ook waar het gaat om betaald krijgen.
Is direct betalen echt geen optie? Of zit je al in een ‘we betalen later’ situatie? Dan kun je de volgende dingen doen om sneller betaald te krijgen:
- Stuur direct na de verkoop je factuur (geautomatiseerd of handmatig, maar direct!)
- Zorg voor een hele korte betalingstermijn (8 dagen i.p.v. 30 bijvoorbeeld)
- Verstuur direct na het verstrijken van de betalingstermijn een herinnering
- Als er niet binnen een dag een reactie komt neem dan telefonisch contact op met de afnemer in kwestie (niet met de afdeling inkoop want die voeren hun protocol uit) en geef aan dat de betalingstermijn is verstreken en wat daarmee kan gebeuren.
Misschien verwacht je het niet, maar direct actie en er scherp op zitten is heel erg sterk en betaalt zich per omgaande terug. En als het echt niet wil, wees dan niet bang voor de ‘goede relatie’, want die is er dus niet, en neem een incassobureau in de arm.
Op je succes en verdien ze!
Michael
PS: Wil je meer, beter en sneller betaald worden? En kun je daar wel een beetje ondersteuning bij gebruiken? Dan heb ik een bijzonder mooie uitnodiging voor je. Je kunt nu, tegen een zeer sterk gereduceerd tarief, 1 van de 3 deelnemers aan mijn 3-maandenprogramma ‘van tobomzet naar topomzet’ worden. Een uniek programma waarin ik je 3 volle maanden lang help en ondersteun met al mijn kennis, inzicht en vaardigheden. Lees hier waarom je nú aan dit programma mee zou willen doen!
Verdien makkelijker, sneller en plezieriger!
Download hieronder snel mijn eBook en maak direct werk van meer omzet!
Geef een antwoord
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.