Succesvol een nieuwe dienst, programma of product lanceren en er gegarandeerd klanten voor krijgen

Hoe krijg je gegarandeerd klanten voor een nieuwe dienst, programma of product? Dat ligt er een beetje aan hoe je in elkaar zit. Ben je een doener of meer een denker? Dat maakt veel verschil in hoe je je business runt. Het bepaalt of je er meteen voor gaat, of dat je eerst een plan maakt bijvoorbeeld. Of misschien ben je meer van het aanvoelen? Dan ga je vaak weer op een heel andere manier met je business om. Dus, hoe krijg je klanten voor een nieuwe dienst, programma of product? Gegarandeerd en eenvoudig met deze 3 simpele tips 

Mijn denkhoofd, zoals Pipo de clown zou zeggen, ging in overdrive.

Vorige week zat ik bij de fysio in de wachtkamer. Eigenlijk was ik te laat van huis weggegaan en het was ook koud. Maar, toch op de fiets, hè, die heb ik niet voor niets gekocht. Soms ben ik een bikkel 😉

Dus toen ik hijgend en wel 2 minuten voor tijd binnenviel kon ik mooi nog even 2 minuten uitpuffen. En terwijl ik met mijn tongpuntje tussen mijn tanden zat na te genieten van mijn fietsexplosie, viel mIjn oog op een Psychologie magazine. Hoe toepasselijk voor in de wachtkamer bij de fysiotherapeut.

Eén van de topics op de cover was; ‘Ben je een denker of een doener?’. “Hé… ” dacht ik; “ze zijn er eentje vergeten!” Mijn denkhoofd, zoals Pipo de clown zou zeggen, ging meteen in overdrive. Naast denkers en doeners heb je namelijk ook voelers. Mensen die hun omgeving ervaren en die intuïtie als basis hebben. Het spreekwoordelijke Fingerspitzengefühl.

3 verschillende manieren om met de wereld om te gaan

Het grote verschil tussen deze drie is hoe ze met wereld om hen heen omgaan, en hoe ze dealen met wat er op hun pad komt. Nou kunnen we natuurlijk allemaal denken en voelen en hebben we in meer of mindere mate intuïtie. Maar juist in situaties van stress, nieuwe onbekende dingen  en tegenslag wordt duidelijk hoe de verschillende mensen op verschillende manieren reageren.

Stel dat je een nieuw programma of product wilt lanceren. Dat is nieuw, je weet nog niet precies wat de resultaten zijn, en je weet natuurlijk vaak ook nog niet in hoeverre dat nieuwe programma of product echt gewenst is. Zoiets nieuws lanceren is onbekend en dus geeft het een bepaalde mate van stress. Het is natuurlijk ook wel leuk en spannend.

Niet denken maar doen

Wat je ziet is dat doeners gewoon aan de slag gaan en vaak niet al te diep onderzoek doen maar gewoon lanceren. Doeners zijn vaak geneigd vanwege de energie die dat geeft om meteen aan de slag te gaan, knallen met die handel. Het voordeel is dat ze heel snel iets kunnen lanceren en in de markt zetten maar het nadeel is dat ze vaak niet zo goed weten of onderzocht hebben of er echt vraag naar is.

Dubben, wikken en wegen

Denkers doen het anders. Zij gaan de boel nauwlettend analyseren. Ze doen onderzoek waardoor ze vaak goed beslagen ten ijs komen, maar lopen vaak in de valkuil dat ze maar blijven nadenken en peinzen, twijfelen en dubben waardoor het lang duurt voordat ze daadwerkelijk lanceren. Dit is bijvoorbeeld hoe ik dat doe en dat dubben, wikken en wegen, is zeker een valkuil waar ik voor moet oppassen.

Intuïtief lanceren

Voelers lanceren hun nieuwe dienst, programma of product vaak op basis ban het eerdere Fingerspitzengefühl. Een intuïtief ingegeven gevoel waarmee ze vaak haarfijn de vinger op de zere plek weten te leggen. Tegelijkertijd blijft het ook ‘hit en miss’, het kan dooien en het kan vriezen, goed uitpakken of faliekant misgaan.

3 tips om nieuwe dienst, programma of product succesvol te lanceren

Voor alle drie de manieren is dus wat is er te zeggen. Het is niet perse goed of fout, maar alle drie de manieren zijn geen garantie om je nieuwe dienst, programma of product echt succesvol te lanceren. Met de garantie van nieuwe goed betalende klanten die je nieuwe dienst of product ook echt willen hebben.

Daarom hieronder 3 tips om je nieuws dienst, programma of product succesvol te lanceren en daar gegarandeerd klanten voor te krijgen.

Tip #1: Bied ieder nieuw programma of product altijd als case study aan.

Bij een case study bied je een dienst, programma of product aan voor bijvoorbeeld een lagere prijs en of bijvoorbeeld een extra bonus. Het helpt vaak als jezelf daarvoor mensen uitkiest bij wie je je ook veilig genoeg voelt om je nieuwe programma of product de testen.

Tip #2: Voer altijd een onderzoek uit

Doe aan wat ze noemen marktonderzoek. Doordat je marktonderzoek doet weet je precies of je nieuwe dienst, programma of product überhaupt gewenst is en vaak kun je nog veel meer informatie daaruit krijgen. Informatie zoals bied het programma of product voldoende, zijn de resultaten genoeg om mensen te overtuigen om het van je af te nemen en of het niet te duur of veel te goedkoop is. Tip; of je nieuwe programma, dienst of product echt gewenst is kun je onderzoeken met een survey bijvoorbeeld gratis met Surveymonkey)

Tip #3: Vraag tijdens en na afloop om feedback

Feedback is altijd waardevol, ook bij bestaande diensten of producten. En feedback van deelnemers die een nieuw product, dienst of programma hebben gevolgd of gebruikt is onmisbaar. Met de feedback van je deelnemers kun je nieuwe dienst, programma of product helemaal perfectioneren en omdat je steeds weer opnieuw feedback vraagt ook als het een bestaande dienst of product is, wordt het steeds beter en waardevoller. En dus steeds eenvoudiger om goed te verkopen. Tip: Gebruik kritiek en negatieve feedback om je dienst programma of product te verbeteren, gebruik positieve feedback als testimonial op de salespage van je nieuwe programma of dienst. Wel even vragen of dat mag, hè 😉

Succesvol een nieuwe dienst, programma of product lanceren

Iedereen kan succesvol een nieuwe dienst, programma of product lanceren en daar gegarandeerd klanten voor krijgen. Ongeacht of je nou denker, doener of voeler bent, ongeacht hoe je er inzit, ook jij kunt succesvol een nieuwe dienst, programma of product lanceren en er gegarandeerd klanten voor krijgen en omzet mee draaien. En met deze drie tips kan het eigenlijk niet meer misgaan.

Ik wens je heel veel succes met je nieuwe dienst, programma of product,

Michael

 

Ik hoor graag of je deze tips zinvol en waardevol vond of dat je daar heel anders over denkt, dat mag natuurlijk ook.  Laat dan gerust even je reactie achter onder dit artikel, ik lees graag.

Tip: Wil je weten hoe jij als ondernemer in je business zit en wat voor type ondernemer je bent? Doe dan hier snel deze gratis test en binnen 10 minuten weet je het precies!