whats in a nameZoals je misschien wel weet ben ik best een fanatieke gamer in mijn vrije tijd. Ik speel vaak samen online met een vriend van me. We zaten van de week zo te gamen met z’n tweeën en verwonderden ons over de namen die sommige spelers hun karakter, hun avatar, geven.

Sommige speler gebruiken namen of avatars zoals ‘Lightningtigah’, ‘masterofchaos’ en ‘deathblower’. En andere namen waar je je toch vragen over de geestelijke mindset van de spelers bij gaat afvragen. “Je zou er een hele studie over die namen, en wat ze daarmee willen zeggen, op na kunnen houden!”, zei mijn game-maatje.

“Inderdaad…”, reageerde ik; “namen zeggen veel.” Ook voor je bedrijf, je programma’s, je diensten en je webinars zijn de namen die je gebruikt heel belangrijk. Een goede naam, of een goede titel betekent het verschil tussen een geweldig lopend en succesvol programma of een stille dood stervend financieel fiasco.

Namen zijn waardevol. Veelzeggend. Ze doen iets met onze beleving en gevoelens. Denk maar eens wat jouw eigen naam voor jou doet en betekent. Hoe je bijvoorbeeld reageert als iemand jouw naam roept in een winkel en degene voor je in de rij reageert net zoals jij.

Net zoals gamers met de naam van hun karakter of avatar iets proberen te zeggen; “Mijn naam is ‘Badass22’ of ‘Sharpshooter’, dus pas maar op, voor mijn karakter moet je bang zijn!”, zo wil je met de namen die jij gebruikt ook iets zeggen over jouw diensten en programma’s.

Daarom moeten de namen van jouw bedrijf en je diensten maar ook van je blogs, titels van je mails of de menu’s van je website duidelijk zijn. Ze moeten triggeren, kietelen, enthousiasmeren, uitdagen of uitnodigen.

Het is dus belangrijk dat jij voor jouw bedrijf, dienst, training, artikel, webinar en ga zo maar door een studie maakt van goede namen. Je wilt superhete namen hebben die iets doen met je lezers. Die emoties oproepen bijvoorbeeld, want namen die sterke reacties oproepen vallen op en maken het krokodillenbrein alert. Precies wat je wilt!

Maar met een goede naam alleen kom je er niet. Een goede naam lokt je lezer naar je tekst van je artikel. Of naar je website, je blog of je dienst. Ook je bedrijfsnaam moet zo’n ‘dingetje’ hebben. Zo’n ‘Hé, wat is dat?!’ Element.

Lezers komen via superhete namen op je website of blogartikel terecht. De tekst waar die superhete naam ze naartoe heeft gelokt moet ook superheet zijn. Zijn je teksten niet superheet, dan haken ze af en lezen ze niet verder. Niet alleen verlies je daarmee inkomsten maar je ontneemt bezoekers ook de kans om met jou te werken en van je te leren.

Je bent je bedrijf begonnen om mensen te helpen. Omdat je vond dat jij het beter kon dan wat je bij je werkgever zag of omdat je van huis uit al een bijdrage wilde leveren. Enorm zonde dus als dat niet uit de verf komt omdat je geen aantrekkelijke namen en teksten gebruikt.

Conclusie: Wil je méér mensen helpen, méér verdienen en daar mínder hard voor werken, dan moeten je namen en je teksten superheet zijn. Ze moeten uitdagen, enthousiasmeren en beloven. Natuurlijk heb je kwaliteit in huis maar je klanten moeten wel over je weten en van je lezen, en superhete namen, titels en teksten helpen je daar enorm bij!

Op je superhete namen en titels!

ebook Winst met Webinars

Wil jij meer impact, meer waarde leveren en meer omzet? Download dan het eBook Winst met Webinars. Als bonus ontvang je ook mijn persoonlijke tips voor je webinars en je online marketing. Speciaal voor ambitieuze coaches, trainers en virtual assistants die meer willen verdienen. Honderden abonnees gingen je voor!