DIGITAL CAMERA

Hoe mooi is het als iemand met jouw hulp een nieuwe weg inslaat? Dat iemand bijvoorbeeld weer in de spiegel kan kijken met een nieuwe blik op zichzelf? Veel coaches doen het juist om dat ene moment. Dat ene moment van reflectie. Het kan soms kort zijn, zo’n reflectiemoment, maar het heeft een leven lang effect.

Passie is het beste middel om van je bedrijf een succes te maken. Passie voor wat je doet, passie voor het effect dat je hebt op je klanten. Passie voor de uitkomsten van je diensten en producten.

Een tijd terug las ik in de krant dat een oogarts een samenwerkingsverband had afgesloten met een brillenketen om vuurwerkbrillen gratis aan te bieden. In eerste instantie dacht ik; “Da’s gek, gaat die man zijn eigen broodwinning nou in de kiem smoren?”

Maar toen begreep ik het. De passie van deze oogarts, om mensen te helpen met zien, met hun ogen en zonder pijn of blindheid, dat is natuurlijk  waar ‘ie het voor doet! En zelfs als hij daardoor  minder operaties zou hoeven uitvoeren, en dus minder verdienen, dat is niet erg. Want zijn passie is helpen om mensen te laten zien!

Coaches willen hun klanten helpen om meer uit zichzelf te halen en hun klanten te helpen om in hun kracht te staan. Trainers willen mensen vaardigheden bijbrengen waar zijzelf vaak ook mee hebben gestoeid en hebben ervaren hoe waardevol die vaardigheden zijn. Zijn wij niet allemaal onze klant geweest op enig moment? En dat is volgens mij ook hoe het werkt.

Je hebt zelf met zaken geworsteld, je weet hoe lastig het kan zijn en je denkt op een gegeven moment dat er niets meer te winnen is. Het was klaar, het lukte je niet om erbovenop te komen. Het lukte niet om je ruzies achter je te laten. Om boven je burn-out uit te stijgen of om je bedrijf goed te laten floreren.

En toen kwam je iemand tegen die je iets vertelde. Het was maar een klein dingetje. Een zinnetje dat je niet losliet, of een handigheidje of, zoals in mijn geval, nogal heftige feedback die ik op dat moment zeker niet leuk vond.

In iedere situatie waarin we stappen maken en verder komen, zie je dat er zo’n derde persoon was. Iemand die op het juiste moment, het juiste ding zei, je de juiste kennis gaf en je aanspoorde om iets te doen. Dat is wat jij nu doet voor jouw klanten, toch? Proberen hen te helpen die stap te laten zetten waar ze beter van worden.

Passie is de basis van ieder goed lopend bedrijf. Zoals Richard Branson, één van mijn grote voorbeelden,  altijd zegt, ‘Ik doe niets waar ik geen passie bij voel’. Dus neem ook, juist in het begin van het jaar, tijd voor jezelf om na te gaan waar jouw passie zit.

Doe je nog wel waar je je goed bij voelt? Zit je voor je gevoel nog wel op het juiste spoor? Werk je met de juiste klanten? Ben jij niet veranderd afgelopen jaren? En wat betekent dat voor jou en jouw klanten? Geef je ze nog wel waardevolle informatie en service of loop je op de automatische piloot? Hoe kun je ze nóg beter helpen?

Dit zijn de vragen die ik je toewens om het nieuwe jaar mee te starten. Jouw passie moet sterker zijn dan de angst voor afwijzing of ridicule. Jouw liefde voor je klanten en je passie moet het sterkst zijn. Misschien is dat het wel waar het over gaat als ze zeggen; “Volg je hart!”.

Michael

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook