Hoe mooi is het als iemand met jouw hulp een nieuwe weg inslaat? Dat iemand bijvoorbeeld weer in de spiegel kan kijken met een nieuwe blik op zichzelf? Veel coaches doen het juist om dat ene moment. Dat ene moment van reflectie. Het kan soms kort zijn, zo’n reflectiemoment, maar het heeft een leven lang effect.
Passie is het beste middel om van je bedrijf een succes te maken. Passie voor wat je doet, passie voor het effect dat je hebt op je klanten. Passie voor de uitkomsten van je diensten en producten.
Een tijd terug las ik in de krant dat een oogarts een samenwerkingsverband had afgesloten met een brillenketen om vuurwerkbrillen gratis aan te bieden. In eerste instantie dacht ik; “Da’s gek, gaat die man zijn eigen broodwinning nou in de kiem smoren?”
Maar toen begreep ik het. De passie van deze oogarts, om mensen te helpen met zien, met hun ogen en zonder pijn of blindheid, dat is natuurlijk waar ‘ie het voor doet! En zelfs als hij daardoor minder operaties zou hoeven uitvoeren, en dus minder verdienen, dat is niet erg. Want zijn passie is helpen om mensen te laten zien!
Coaches willen hun klanten helpen om meer uit zichzelf te halen en hun klanten te helpen om in hun kracht te staan. Trainers willen mensen vaardigheden bijbrengen waar zijzelf vaak ook mee hebben gestoeid en hebben ervaren hoe waardevol die vaardigheden zijn. Zijn wij niet allemaal onze klant geweest op enig moment? En dat is volgens mij ook hoe het werkt.
Je hebt zelf met zaken geworsteld, je weet hoe lastig het kan zijn en je denkt op een gegeven moment dat er niets meer te winnen is. Het was klaar, het lukte je niet om erbovenop te komen. Het lukte niet om je ruzies achter je te laten. Om boven je burn-out uit te stijgen of om je bedrijf goed te laten floreren.
En toen kwam je iemand tegen die je iets vertelde. Het was maar een klein dingetje. Een zinnetje dat je niet losliet, of een handigheidje of, zoals in mijn geval, nogal heftige feedback die ik op dat moment zeker niet leuk vond.
In iedere situatie waarin we stappen maken en verder komen, zie je dat er zo’n derde persoon was. Iemand die op het juiste moment, het juiste ding zei, je de juiste kennis gaf en je aanspoorde om iets te doen. Dat is wat jij nu doet voor jouw klanten, toch? Proberen hen te helpen die stap te laten zetten waar ze beter van worden.
Passie is de basis van ieder goed lopend bedrijf. Zoals Richard Branson, één van mijn grote voorbeelden, altijd zegt, ‘Ik doe niets waar ik geen passie bij voel’. Dus neem ook, juist in het begin van het jaar, tijd voor jezelf om na te gaan waar jouw passie zit.
Doe je nog wel waar je je goed bij voelt? Zit je voor je gevoel nog wel op het juiste spoor? Werk je met de juiste klanten? Ben jij niet veranderd afgelopen jaren? En wat betekent dat voor jou en jouw klanten? Geef je ze nog wel waardevolle informatie en service of loop je op de automatische piloot? Hoe kun je ze nóg beter helpen?
Dit zijn de vragen die ik je toewens om het nieuwe jaar mee te starten. Jouw passie moet sterker zijn dan de angst voor afwijzing of ridicule. Jouw liefde voor je klanten en je passie moet het sterkst zijn. Misschien is dat het wel waar het over gaat als ze zeggen; “Volg je hart!”.
Michael
Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.
Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.
{a308ar7813}
05/01/2016 op 08:50
1. Ik maak plaats voor overvloed van vreugde.
2. Ik geef mezelf de gave van de tijd, om te leren.
3. Er zijn geen fouten maar grote leermogelijkheden.
4. Ik kijk op en vier de ontwikkeling van mijn eigen werk en voorkom mijn werk te vergelijken met het werk van anderen.
5. Ik maak de keuze om in vreugde te creëren, niet de keuze om goedkeuring van anderen te ontvangen.
6. Ik ben een waardig mens , net als mijn capaciteiten.
7. Ik zal mijn gedachten vrijmaken van het stellen van hoge verwachtingen aan mijzelf.
8. Ik zal me zich richten op de creatieve reis, niet alleen op de uitkomst.
9. Ik zal proberen de perfectionisme te laten gaan, en laat mijn creatieve reis te zijn wat het moet zijn.
10. Ik ben geliefd. Ik ben dapper. Ik ben goed genoeg!
Mijn nieuwe credo voor het nieuwe jaar!
Warme groetjes,
Sylvia
05/01/2016 op 12:15
bedankt voor je LEERZAME E boek.
05/01/2016 op 22:29
Hi Michael,
Mijn echte passie is om mensen zichtbaar te maken zoals ze zijn, authentiek en oprecht. Niet in hokjes stoppen qua wat ze moeten dragen en welke kleuren als ze impact willen maken met hun uitstraling maar vooral, in welke stijl en kleuren komt JOUW persoonlijkheid volledig tot z’n recht?
Iedereen mag er zijn en gezien worden, vooral als je ondernemer bent een ontzettend belangrijke troef om je te onderscheiden. Vooral als je introvert bent ( zoals ik) kan dat een uitdaging zijn. Teveel meegaan met de stroom en je presenteren en kleden zoals je denkt dat het hoort ipv je werkelijke persoonlijkheid te tonen en daardoor herkenbaar worden voor je doelgroep en echt als expert gezien te worden.
Ik heb hier zelf zolang mee geworsteld en ben ontzettend blij dat ik geleerd heb hoe en nu precies weet hoe ik me kan presenteren en uitstralen wie ik ben, zonder tekort te doen aan m’n persoonlijkheid of teveel op te vallen, want dat past niet bij mij.
Ik wil het liefste echt iedereen die hiermee worstelt verder helpen, kan er uren over praten zo enthousiast ben ik over hoe je je uitstraling voor je kan laten werken en je impact ermee te vergroten.
Passie is echt de motor voor je bedrijf, mooi je artikel hierover.
Hartelijke groet,
Latifa El-Guada
http://www.introductionsbylatifa.be
06/01/2016 op 11:23
Dank je wel Latifa,
Wat een ontzettend mooie passie heb je! Daar wordt ik dan weer vrolijk en geïnspireerd van 🙂
Top!
Michael
06/01/2016 op 11:24
Graag gedaan Edwin. Dank je wel voor je reactie.
Michael
06/01/2016 op 11:25
Dat is nog eens een mooie top 10 Sylvia!
Lijkt me een prima uitgangspunt, of moet ik zeggen punten, voor 2016!
Grtz,
Michael