Interview voor succesJe hebt een geweldig idee, een fantastische dienst of een bijzonder product. Maar je raakt het aan de straatstenen niet kwijt.

Een goed idee, mooie dienst of product is niet altijd genoeg voor een goede omzet. Daarvoor moet je met je klant in contact komen, en dat is vaak een probleem.

Want, hoe krijg je je voet tussen de deur? Hoe kom je voorbij de secretaresse of afdeling inkoop? Je wilt binnenkomen zodat je verbinding kunt maken en een relatie kunt opbouwen. Maar ja, zover kom je niet eens!

En hoe weet je eigenlijk dat jouw briljante idee, jouw dienst of product wel gewild is? Dat weet je waarschijnlijk niet! Je vindt het zelf vaak geweldig maar echt weten of er vraag naar is blijft vaak giswerk. Dus op de een of andere manier is het zaak dat uit te vinden.

De beste, de numero uno, top of the Bill methode is het houden van een interview. Met een interview kom je niet alleen aan tafel bij je ideale klant, je leert meteen waar wel of geen vraag naar is en hoe ze dat formuleren. Wat als je de woorden gebruikt van je klanten, schiet je omzet omhoog!

Vraag simpelweg aan belangstellenden of je hen mag interviewen. Wees eerlijk en geef aan waarom je dat doet. Dat je bijvoorbeeld marktverkenning doet, meer wilt weten of je klanten of wat dan ook. En vertel ze ook wat je ermee doet.

Tijdens het interview, dus terwijl je met je ideale klant aan tafel zit, is er ruimte voor meer. Je kunt spontaan vragen stellen die meer te maken hebben met jou en jouw product of dienst. Je kunt over jouw expertise, idee of product vertellen. En dat niet alleen, je kunt het vertellen aan iemand die geïnteresseerd is.

Zet je een interview op over jouw hoofdexpertise. Stel je bent een makelaar, dan stel je vragen over wat mensen prettig of onprettig vinden bij makelaars, wat ze vinden van commissies, bonusregelingen, hoe ze zoeken naar een huis of denken er vanaf te komen.

Ben je een meubelmaker, dan maak je een interview over meubels. Over de kleuren die mensen willen, de ideale hoogte en stoffering. Ben je een trainer, dan zou je een interview kunnen houden over wat mensen wel of juist niet prettig vinden in een training. Wel of geen camera, en ga zo maar door.

Het maken van een interview zorgt er niet alleen voor dat je bij jouw ideale klant letterlijk binnenkomt. Het zorgt ook voor een verdieping van jouzelf en je expertise omdat je er heel geconcentreerd mee omgaat. Het spreekwoordelijke mes snijdt dan dus aan twee kanten.

Het opzetten van een interview is best lastig. Wat vraag je wel, wat niet? Welke vragen zijn zinvol, welke niet? Geef je niet teveel weg, zeker bij dienstverleners een groot probleem! Stoot je mensen niet tegen het hoofd? Ben je niet opdringerig en verkoperig? Pfffffff….!

Een goed opgezet interview bevat de juiste vragen. En die geven antwoord op jouw meest prangende vragen! Maar ook geven ze antwoord op wat jouw klant wil, hoe ze dat willen en hoe ze daarnaar zoeken. Zelfs vragen over prijzen kunnen een onderdeel uitmaken van je interview. Stel bijvoorbeeld de vraag in hoeverre prijs een rol speelt bij een beslissing. Alles kan zolang je maar niet al te sterk gaat verkopen.

Het houden van interviews bespaart je ook nog eens heel veel tijd! Natuurlijk kost het maken je tijd. Maar dat is eenmalig! Natuurlijk kost het houden zelf je tijd! Maar wel tijd besteed aan potentiele en geïnteresseerde lead. Of mensen je dienst afnemen is altijd aan hen mart je kunt hen wel helpen met jouw vragen.

Heel wat effectiever dan netwerksessie aflopen in de hoop dat je iemand vindt die je dienst of product wil kopen. Netwerken is ook goed, nodig zelfs, en ook leuk. Maar dan wel voor de juiste redenen. In een ander artikel vertel ik je precies hoe je effectief netwerk.

Dus, even alles op rij. Wil jij in contact komen met je ideale klant? Wil je weten waar jouw klant behoefte aan heeft? Wil je precies weten wat wel verkoopt en wat niet? Het houden van een interview is een exclusieve en heel effectieve methode om alles te weten te komen!

En met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heb je dan ook meteen je eerste idee, product of dienst verkocht. Hoe geweldig zou dat zijn?! Het is allemaal mogelijk met een doordacht diepte-interview!

Op jouw succes!

Michael

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook

 

 

 

(c) 2014 Michael Schulze, verdienwatjewaardbent.nl, alle rechten voorbehouden.

Je mag dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website onder vermelding van de onderstaande tekst (inclusief werkende link):
”Door Michael Schulze, www.verdienwatjewaardbent.nl. Gratis eBook “het Geweldig Onmisbare Ondernemers Dashboard” via www.verdienwatjewaardbent.nl”

Wil je hieronder je reactie op dit artikel geven? Wat je ervan geleerd hebt, het er wel of juist niet mee eens bent of vragen over hebt? Of hoe jij het doet, een andere methode of aanvulling. Voel je dan vooral vrij om dat te doen, heel graag, ik nodig je van harte uit!