Concept of sending e-mailsAls je begint met je bedrijf zit je vol goede ideeën en verwachtingen. Iedereen zal de waarde van jouw bedrijf inzien en jouw kwaliteiten op volle waarde schatten. Iedereen zal met je willen werken en klant van je worden.

En dan komt de werkelijkheid om de hoek kijken. Nadat je eerste groep vrienden en bekenden, die je bedrijf geweldig vinden (maar meestal niet voor zichzelf), opgedroogd is, komt er bar weinig meer binnen aan inkomsten. Hoe kom je dan aan nieuwe goed betalende klanten als je geen enorm uitgebreid netwerk hebt?

Dan blijft er weinig anders over dan uurtje factuurtje zoveel mogelijk klanten proberen te krijgen tegen een zo laag mogelijke prijs. Want dat doet de concurrent tenslotte ook.

En zo gooien heel veel startende ondernemers na het eerst half jaar hun bedrijf en zichzelf in de uitverkoop. Ze verlagen hun prijzen en werken zich, als ze al klanten hebben, vaak een slag in de rondte.

Wil je jouw bedrijf naar een volgend level tillen? Wil je een doorlopende inkomstenstroom hebben? En wil je niet aan klanten trekken maar dat ze als vanzelf naar jou toe komen, dan is het enorm belangrijk dat je een lijst opbouwt met mensen die jou volgen, die wat jij doet leuk en interessant vinden en die graag op enig moment met je aan de slag willen gaan.

Zo’n lijst is heel erg belangrijk omdat je met zo’n lijst de controle hebt over wat je aan wie stuurt. En dat is bij andere media, zoals de sociale media wel anders. Facebook bijvoorbeeld bepaalt zelf wel wat jouw vrienden en fans wel of niet zien (zo’n 6% van wat jij post komt maar bij hen aan, heb ik me laten vertellen).

En Twitter, alhoewel noodzakelijk voor de marketing van je bedrijf doet het al niet veel beter. Want laten we wel zijn, wie zit er nou 24 uur per dag berichtjes te volgen. Niemand dus, en dus komen jouw tweets maar mondjesmaat binnen bij de mensen die je volgen.

Dat is allemaal niet erg, als je maar wel beseft dat het volstrekt onvoldoende is als je een solide bedrijf wilt opbouwen waarmee je ook nog eens een goed inkomen voor jezelf kunt verzorgen.

Wat veel beter werkt is je eigen lijst van volgers en fans bijhouden. En ik ga je hieronder precies vertellen hoe je dat moet doen. Dus ‘je denkhoofd’ erbij en daar gaan we, hieronder het 3 stappenplan voor een gezonde lijst die zorgt voor meer inkomen.

Stap 1 – Verzamel emailadressen

Van iedereen die je tegenkomt en die je spreekt over jouw bedrijf, activiteiten en acties, verzamel je de voornaam en zijn of haar emailadres. Het maakt niet uit wie je spreekt en op welke plaats, als iemand interesse heeft in wat je doet, vraag je vriendelijk of ‘het ze interessant lijkt om gratis tips te krijgen’ over [wat jij doet].

Stap 2 – Neem die emailadressen op in een lijst

Verzamel iedere dag adressen en zet die op een aparte lijst. Maak het voor jezelf gemakkelijk en noteer alleen voornaam en emailadres. Deze lijst met geïnteresseerden kun je minimaal 1x per maand en maximaal 1x per week een tip of leuke blog sturen. Zo blijf je in hun aandacht en kun je je diensten of producten promoten.

Stap 3 – Zorg dat het aanmelden op je lijst eenvoudig is

Met de hand bijhouden van je lijst is de eerste 50 adressen nog wel te doen, maar daarna wordt het al snel een behoorlijke klus, waar je over het algemeen niet blij van wordt. Het is daarom enorm belangrijk dat je er zo snel mogelijk voor zorgt dat aanmelden voor jou lijst makkelijk is.

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat jij geen werk hebt aan het bijhouden van die lijst. Als je nog geen lijst hebt, kun je je dat misschien niet voorstellen, maar er zijn (zelfs gratis) systemen die dat helemaal voor je doen!

Het bijhouden van een lijst, en dan het liefst geautomatiseerd, is een absolute voorwaarde om je bedrijf te kunnen uitbouwen. En om daar een goede doorlopende inkomstenstroom mee op te bouwen. Daarom zegt men wel; ‘The money is in the list’.

Nadat je je lijst hebt opgebouwd zal je daar ook voor de langere termijn plezier aan beleven. Zo kun je later je lijst nog groter laten groeien door bijvoorbeeld een eBook of andere leuke actie aan te bieden.

Zo kun je op basis van je lijst prognoses maken over je inkomsten voor de komende tijd. Je kunt op basis van je lijst bepalen hoeveel uren je moet werken voor een bepaalde omzet, en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn feitelijk eindeloos.

Door het opbouwen van je lijst goed te automatiseren is het voor geïnteresseerden heel eenvoudig om zich aan te melden en heb jij er geen enkel werk aan. Daarmee heb je de controle over wat je stuurt en wie het ontvangt en is de basis voor een doorlopende inkomstenbron gelegd.

Ik wens je veel succes met je lijst!

Michael

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook