Laatst sprak ik een ondernemer, behoorlijk in zak en as, omdat hij met zijn bedrijf tegen het boze en onverbiddelijke internet moest opboksen. Veel uren draaien, geen webshop want dat zou teveel tijd kosten, zeker met voorraadbeheer.

Mijn advies om meer  marketing te gaan doen, ja, dat was wel interessant. “Maar euh, zo’n Blog schrijven, hoe werkt  dat dan? Ennuh, kost natuurlijk bakken met tijd allemaal. Moet ik daar niet vreselijk technisch voor zijn?”

Tja, eigenlijk dezelfde ‘ik wil wel maar ik durf niet’ en ‘dat kan ik niet’ argumenten die ik in eerste instantie vaak hoor. Maar z’n allerlaatste argument om er nog niet mee aan de slag te gaan, ja, dat was doorslaggevend.

“…. Dan ben ik net zo gewoon als al die andere dozenschuivers, dat wil ik niet.”

Die gedachtetrant kom ik wel vaker tegen.

Net alsof je, als je je inlaat met marketing, niet meer jezelf bent of kunt zijn. Ik persoonlijk zie veel mogelijkheden om juist door middel van marketing jouw eigen persoonlijkheid binnen je bedrijf door te laten schemeren.

We willen allemaal uniek zijn. En dat zijn we ook, want zelfs als jij exact hetzelfde doet als de concurrent, dan nog ben jij jij. Met jouw unieke persoonlijkheid, karakter en overtuigingen.

Het is ontzettend belangrijk, slim zelfs, om jouw persoonlijkheid mee te nemen bij de marketing van je bedrijf. Bedenk dat hoe je het ook wendt of keert, hoe groot of klein jouw business ook is, mensen zaken doen met mensen, niet met een merk.

Zelfs de grote merken zoals Coca Cola, wiens medewerkers volledig anoniem zijn, hebben dat door. Daarom ‘marketen’ ze zichzelf ook met een jonge uitstraling, met vrienden spelend op het strand, tot in de late uurtjes. Niks corporate suit maar zwembroek en lol. Volledig nep natuurlijk en dat is meteen ook waar veel ondernemers zichzelf aan spiegelen als ze denken aan marketing.

Als ik dichter bij huis kijk dan valt me op dat ik liever naar de Kluswijs in de buurt ga, dan naar de Gamma. Niet alleen is de Kluswijs dichterbij maar als ik me bedenk of ze een bepaald boutje van een moertje van een ringetje hebben, dan zie ik mezelf door de schappen heen struinen. Ik zie de koppies van de mensen die er werken en ik bedenk me me bij voorbaat al wie ik aan schiet als ik het niet kan vinden.

Zo persoonlijk werkt marketing dus.

Marketing verandert niks aan wie je bent maar versterkt juist de band met je klanten. Juist door meer van jouzelf te laten zien, krijgen mensen een idee van de man of vrouw achter de onderneming. Dus vertel gerust over jezelf, over je hordes, valkuilen en ideeën. Dat je een ‘breiende strandgaande  volleybalspeelster’ bent of zoals in mijn geval een ‘motorrijdende met verf kliederende knutselaar met een voorliefde voor doctor Who’.

Conclusie: hoe meer je jouw bedrijf inricht met effectieve marketing des te meer tijd hoe je over om te doen wat je graag doet. Je verliest daarbij absoluut niet je eigen unieke ik maar kunt klanten aantrekken, juist door jezelf te zijn.

Wil jij ook je bedrijf op jouw manier runnen? Wil je geen 13 in een dozijn zijn? Ben je benieuwd of dat anno 2017 ook nog kan? Boek dan nu je gratis strategiegesprek van 20 minuten, dan bespreken we hoe jij jouw bedrijf uniek houdt én succesvol maakt.

Oh ja, dat gratis strategiegesprek, daar heb ik weer tijd en ruimte voor in juli want momenteel ben ik lekker aan het ‘biken’ en vliegvissen in Scandinavië 🏍️🎣

Michael

Ik ben benieuwd hoe jij tegen marketing aankijkt en of dit artikel een snaar raakt, Good or bad 😉 Laat het me gerust weten in een reactie 😉