business-card-427513_960_720Dit weekend was ik met mijn zoon Frank, dochter Marianne en vriendinnetje Victoria naar het Ot en Sien festival. Het was in Twisk vlakbij ons dorpje Opperdoes. Nou zag ik er maar weinig van Ot of van Sien. Geen ouderwetse plankjes met woordjes en oubollige afbeeldingen. Wel eettentjes, een mini-reuzenrad (bestaat dat? Nou, blijkbaar wel :)) en een zweefmolen.

Eigenlijk vond ik het wat tegenvallen. Het was klein van opzet dus ik wilde alweer terugfietsen toen Marianne zei: “Kijk pap, aan de overkant is nog meer!”. Dus wij naar de overkant.

Inderdaad, hier was het feitelijke festival. Meteen bij de ingang konden de kinderen met een kabelbaan over de sloot glijden. Iets verderop stonden 4 trampolines met elastiek-installatie. Je begrijpt wel dat die goed getest moest worden.

Terwijl de meiden op en neer stuiterden en Frank aan het mega-sjoelen was, slenterde papa wat door. Er stonden standjes met zelfgemaakte jam, schilderijen van koeienkoppen (echt waar!) en aardbeienplantjes.

Dus slenterde ik doelloos nog wat verder. ‘Hé, wat zag ik daar?’ Daar maakte iemand beelden die hij vervolgens bedekte met bladgoud. Dure grap, denk ik, gezien het bordje dat erbij hing; “Kijken kost niks, aanraken héél véél!” Nou, daar moest ik maar even uit de buurt blijven dus.

Daarnaast stond nog een standje, met zelfgemaakte truien, echt heel erg mooi! Daar wilde papa wel even neuzen 😉 Even voelen, wauw, goede kwaliteit zeg! En de voering? (Ik kan er heel slecht tegen dat die ruw is aan de binnenkant.) ‘Ooohh’ dat was zacht, gevoerd met fleece. Dus mooi én lekker zitten, dat beviel me wel.

“Je kunt passen, hoor” hoorde ik achter me. “Ik heb een spiegel ook dus je kunt kijken hoe ‘ie staat!”. Hmm, moest toch een oogje op die kids houden. Maar die trui was wel supergaaf. Mijn krokodillenbrein was behoorlijk aan het oververhitten! “Uhm, wat mag zo’n trui kosten, mevrouw? Ik vind ze erg mooi.”. “€89,00 euro zijn ze, mooi hè?”.

De truien waren zeker mooi maar in mijn ooghoek zag ik de meiden uit hun trampoline-harnas kruipen. Tijd om de gelederen weer bij elkaar te brengen. “Heeft u een website, mevrouw?” Dan kon ik later online even kijken. “Nee, ik heb geen website”. Licht verbaasd met opgetrokken wenkbrauwen vroeg ik; “Een visitekaartje anders?” Ze schudde van nee “Nee, ik heb ook geen kaartje. Ik heb een stand en daar kun je pinnen, passen en voelen dus ik heb geen website of kaartjes.”

Ja, nou kon ik wel pinnen bij haar maar ik had vandaag nou net alleen wat cash bij me voor ijs of zo. En online opzoeken of later even bellen was er niet bij zonder website of kaartje. Balen, want ik vond het echt een geweldig mooie trui. “Nou, dan gaat het over want ik heb geen pinpas bij me, helaas. Jammer dat u geen kaartje heeft, dan kon ik er later op terugkomen.”

Daar stond ik dan, een potentiële klant met interesse in een product die door omstandigheden de aankoop niet kon doen. Ik kon ook niet online kijken of later terugbellen. Wie was ze? Waar kon ik terecht als mijn mooie trui plots begint uit te rafelen? Hoe zat het met de garantie?

“Ik doe niet aan websites of kaartjes.” ‘En je doet dus niet aan het bouwen van vertrouwen’ dacht ik. En dus droop ik af, zonder trui, zonder kaartje en zonder de mogelijkheid om later alsnog zo’n mooie trui te kopen.

Hoeveel potentiële klanten had deze dame al op deze manier door haar vingers laten glippen? Hoeveel omzet had ze in de tussentijd zonder website al links laten liggen? Hoeveel truien had ze kunnen verkopen als ze alleen al een kaartje had gehad? Het is zo simpel; een kaartje en een website zorgen voor herkenning, duidelijkheid en vertrouwen.
Mijn marketinghoofd duizelde ervan, wat ontzettend zonde!

Conclusie: zorg er altijd voor dat mensen je kunnen vinden. Zorg voor een website, het liefst WordPress, met minimaal een pagina die vertelt wat je doet en waarom, en je contactgegevens. Zorg ook dat je kaartjes hebt, al staat er maar minimale info zoals je naam en je telefoonnummer op. Je kunt ze heel goedkoop ontwerpen en aanschaffen via bijvoorbeeld Vistaprint. En maak dus nooit de cruciale fout van het niet gevonden kunnen worden en jezelf buiten ‘the picture’ plaatsen.

Op je vindbaarheid!

ebook Winst met Webinars

Wil jij meer impact, meer waarde leveren en meer omzet? Download dan het eBook Winst met Webinars. Als bonus ontvang je ook mijn persoonlijke tips voor je webinars en je online marketing. Speciaal voor ambitieuze coaches, trainers en virtual assistants die meer willen verdienen. Honderden abonnees gingen je voor!