In dit artikel beschrijf ik de 9 drijfveren en bijbehorende illusies die je bedrijf ten gronde richten. Bij iedere drijfveer en bijbehorende illusie hoort een CEO type. En als je niet weet wat je CEO type is, loop je grote kans je bedrijf ten gronde te richten.
Weet je je CEO type nog niet? Lees dan ook zeker even het vorige artikel via deze link. Of, beter nog, doe de ‘welk type ondernemer ben ik’ test via deze link.
Als je je CEO type weet, dan weet je 2 dingen die van belang zijn voor je bedrijf. Je weet waar je goed in bent en je weet waar je niet goed in bent. Dat betekent dat je misschien nog wel eens iets meer zou kunnen doen van het ene en op moet passen voor het andere.
Even een korte samenvatting.
Je karakter wordt hoofdzakelijk gevormd door je onbewuste drijfveren. Je onbewuste drijfveren zijn een set van overtuigingen die gebaseerd zijn op 1 basisovertuiging.
Je basisovertuiging dicteert alle andere overtuigingen. Die andere afgeleide overtuigingen dicteren op hun beurt hoe je je gedraagt, praat en omgaat met alles(!) wat op je pad komt. Privé en zakelijk, dus ook in je bedrijf en de manier waarop je dat bedrijf vormgeeft.
‘So far so good’, denk je nu misschien. Of misschien voel je nu al wat weerstand. Blijf lezen, want het wordt nog een stuk erger, of interessanter, net hoe je er tegenaan kijkt. En ook dat ertegenaan kijken, dat is een direct gevolg van je drijfveren.
“Je wereldbeeld is een illusie”
Daar is het, de oneliner die zowel vreselijk ongenuanceerd als vreselijk waar is. Je wereldbeeld is een illusie want je drijfveren bepalen niet alleen hoe je je gedraagt, of hoe je praat, maar ook hoe je denkt.
Hoe je denkt en hoe je praat staan direct met elkaar in verbinding. Hoe gecultiveerd je ook bent, je zegt wat je denkt en vice versa, je denkt hoe je praat. Want wat je zegt tegen anderen zeg je namelijk ook tegen jezelf.
Je kunt jezelf niet onthoren en dat is bijvoorbeeld de reden dat NLP (neuro linguistic programming) zo goed kan werken bij het wegnemen van barrières. Alles wat je zegt en denkt heeft direct invloed op elkaar. Denk je somber, dan praat je somber, voel je je blij of enthousiast, dan gaat je stem zomaar 2 octaven omhoog. Maar ook, praat je in scherpe bewoordingen, of gebruik je vecht-taal, dan kom je ook in een vecht state of mind. En ga zo maar door.
“Want je basisovertuiging is een ideefix.”
Je drijfveren zijn een set overtuigingen gebaseerd op 1 basisovertuiging. Die basisovertuiging, die alles wat je doet zegt dicteert, die basisovertuiging, dat is een ideefix. Als dat niet zo zou zijn, als je basisovertuiging en feit zou zijn, dan zouden we allemaal, op een enkeling na, dezelfde basisovertuiging delen.
Als onze basisovertuigingen gestoeld zou zijn op een feit, zwaartekracht bijvoorbeeld, dan zouden we dus allemaal dezelfde basisovertuiging hebben. En zoals je ongetwijfeld weet en hebt ervaren, is dat laatste zeker niet het geval. Er zijn zelfs mensen die twijfel zetten bij het gegeven zwaartekracht, maar dat is een onderwerp voor een andere keer. 😉
“Wat betekenen je drijfveren voor je bedrijf?”
Je drijfveren zijn dus een set overtuigingen over wie jij bent en hoe de wereld eruit ziet. Er zijn 9 drijfveren, je zou ze ook 9 karakters kunnen noemen. Je karakter bepaalt dus hoe jij je bedrijf bestiert, en bijvoorbeeld hoe je omgaat met tegenslag.
Hieronder de 9 valkuilen waarmee je je bedrijf ten gronde richt als je niet oppast. Niet iedere valkuil ziet eruit als een valkuil, daarom heten ze ook valkuilen, hè. Maar maak je geen illusie, het zijn wel degelijk valkuilen en je kunt er zelfs meerdere hebben.
9 valkuilen en 9 illusies
1) Perfectionisme
Wie is er niet bekend met deze valkuil? De meeste van ons toch wel? Maar perfectie is een illusie. Want perfectionisme zorgt dat het nooit goed genoeg is. Dat je uitstelt en het bijltje erbij neer gooit, zelfs als je op een goede weg zit. Maar laten we wel zijn, je kunt de lat niet hoog genoeg leggen, of wel soms?
2) Trots
Trots is goed, je mag trots zijn op wat je bereikt hebt. Deze valkuil is dan ook gericht om je te laten stranden in je zoektocht naar hulp en ondersteuning. Alles zelf moeten en kunnen doen is een illusie. Je moet het tenslotte allemaal zelf alleen kunnen, toch?
3) Succes
Succes is ook een valkuil. Dat klinkt misschien vreemd maar voor een selecte groep mensen is succes zo vanzelfsprekend dat ze er niet bij stil staan. Ze kijken niet terug, werken keihard en altijd en vergeten uiteindelijk wat zij zelf willen. In die zin is succes een illusie. Maar zolang je maar succesvol bent, is alles goed, nietwaar?
4) Echtheid
Echtheid en authenticiteit zijn belangrijke kenmerken en eigenschappen. Zowel voor mensen als bedrijven. Mensen die dicht bij zichzelf kunnen komen, en bedrijven die staan voor iets, hebben een streepje voor. Het betekent ook dat ze alles op hun eigen manier moeten doen, en nooit eens gewoon doen wat de mainstream doet wat dus heel veel extra moeite en afwijzing met zich meebrengt. Maar ja, dat is de prijs van echtheid, toch?
5) kennis
Een nooit aflatende speurtocht naar kennis is de 5e valkuil. Een hang naar onafhankelijkheid die in feite een illusie is want we zijn van alles en nog wat afhankelijk. En omdat je eigenlijk nooit genoeg weet, ligt uitstelgedrag en eindeloos het internet af speuren naar meer kennis, die je vaak allang in huis hebt, een ware valkuil waar je met open ogen inloopt. Want laten we wel zijn, je weet natuurlijk nooit genoeg, hmm?
6) Twijfel
Bijna iedereen twijfelt wel eens. Of het gas uit is thuis, de deur wel op slot of, dat de manier waarop je een bedrijf opzet wel de goede is. Sommige ondernemers twijfelen voortdurend, ze hebben van twijfel hun kenmerk gemaakt. Ze switchen van de ene marketingstrategie naar de andere. En voor ze iets goed en wel ingezet, laat staan doorgezet, hebben twijfelen ze alweer aan wat ze doen. Maar natuurlijk niet aan zichzelf, of toch een beetje misschien? Is dat een illusie?
7) Onmatigheid
Ik noem het wel eens het ’15 ideeën voor het ontbijt’ syndroom. Veel ondernemers vallen in deze valkuil. En ze zijn allemaal even belangrijk! Ikzelf heb dat ook. Het is heerlijk om te dromen wat er allemaal kan, en hoe de wereld eruit zou zien als. Maar at the end of the day, betekent deze valkuil dat er vaak niks concreets gedaan is. En wat er gedaan is, dat is vaak meer illusie dan praktijk. Misschien is deze valkuil nog wel erger dan perfectionisme?
8) Kracht
Leiderschap, kracht en durf, het zijn toverwoorden die maar al te graag gebezigd worden als een soort ultieme status. Op de loer ligt egocentrisme, niet openstaan voor kritiek of feedback en ook hier het alleen doen, op eigen kracht. Met kracht en doorzettingsvermogen alleen kom je er wel, je moet tenslotte laten zien dat je sterk bent en jij het wel redt, nietwaar?
9) Rust
De laatste valkuil die je bedrijf ten gronde richt is rust. Rust betekent hier op de achtergrond blijven, jezelf niet profileren of op de voorgrond treden. Vaak gaan gevoelens van boosheid of onvrede gepaard met een directe relativering ervan. Hoe belangrijk is succes nou helemaal? Hoe belangrijk is jouw bedrijf? Ach weet je, hoe belangrijk ben jijzelf nou eigenlijk? Allemaal illusies….
“Je drijfveren werken zowel voor als tegen je…”
Tegenslag in je bedrijf creëer je dus grotendeels zelf. Dus alles wat mislukt is het eigen schuld?! Nee, dat niet natuurlijk maar de manier waarop je ermee omgaat, en deels zelf ensceneert, wel. In een volgend artikel vertel ik je waar je drijfveren vandaan komen en hoe je de 9 verschillende valkuilen omzeilt.
Michael
Wil je meer weten over jouw onbewuste overtuigingen en wat dat betekent voor je relaties en je bedrijf dan wil je mijn speciale evenement eind oktober niet missen.
Meld je hieronder aan voor de ‘ik heb interesse’ lijst. Aanmelden voor die lijst kost je niks maar garandeert je dat je alle nieuws over dit evenement met voorrang ontvangt.
Geef een antwoord
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.