Zó, die stond! Mijn nieuwe blog afgerond en klaar om te worden gepubliceerd. Trots als een pauw én een aap met 7 staarten drukte ik op publiceren. Binnen no-time kreeg ik verschillende reacties. Op zich goed, ware het niet dat de reacties er niet om logen. Van arrogant tot betweterig, van communicatief onhandig tot tenenkrommend taalgebruik. Vooral mijn woordgebruik werd flink onder vuur genomen. Noem het reactief, noem het mee- of toegeven, maar ik besloot ter plekke een lijst te maken van de 9 woorden die ik niet meer wil gebruiken. Als me dat lukt 🙂
Er zijn heel veel ondernemers die bloggen en vloggen. En hoewel ik het zeker eens ben met de stelling dat een sterke blog of vlog ook sterke reacties mag oproepen, is het toch wel fijn als je je jezelf daarna niet stilletjes in een donkere wilt opsluiten, toch? Wat waren dan die woorden die ik had gebruikt die voor zoveel reactie en weerstand zorgden? Ik zal het je vertellen.
Voor mij zijn er bepaalde woorden die zo diep geworteld zijn in mijn psyche, dat ik bijna niet zonder die woorden kan. Zelfs als ik ze niet uitspreek, dwarrelen ze rond in mijn gedachten. Gedachten die trouwens ook niet vaak stilstaan. Het zijn woorden die bij mij horen, en die bij anderen en soms ook bij mijzelf (hoe gek dat ook mag klinken) weerstand oproepen. Woorden als ‘moeten’, ‘ik’, ‘even’, ‘leuk’, ‘nu’, ‘snel’, ‘grappig’, ‘per gisteren’ en het zinnetje ‘dat bepaal jij niet voor mij’.
Woorden zeggen heel veel over jouw karakter. Neem nou bijvoorbeeld het zinnetje ‘dat bepaal jij niet voor mij’. Dit lijkt een zin waarmee ik mijn ego voed, stelling neem en in mijn kracht sta. Maar niets is minder waar. Het is een zin die zegt; ‘Ik ben afhankelijk van anderen, ik ben reactief want ik wacht af waar de ander mee komt en het gaat meer over de ander dan over mij. Blijkbaar vind ik mezelf dus ook niet zo belangrijk’. De zin die kracht uitstraalt, eigen lotbestemming en onafhankelijkheid zou zijn; “Dat bepaal ik zelf wel!”.
Wat je woorden eigenlijk zeggen
Mijn woorden zeggen nog veel meer over mij. Zo zeggen ze dat ik per direct bevrediging zoek van mijn behoeften. Wil ik een nieuwe motor, dan moet die er ook per gisteren komen. En alles moet snel, denk even aan ‘even’ en mag geen moeite kosten. Dus een zinnetje als ‘dat doe ik wel eventjes’ zegt zoveel als ‘ik ga het doen als het mij niet teveel tijd, moeite en focus kost’. 3 dingen waar ik op gezette tijden echt wel mee kan worstelen.
Zoals mijn woorden veel over mij zeggen, zeggen jouw woorden veel over jou. Woorden vertellen namelijk hoe je tegen de wereld en jezelf aankijkt. Ze zeggen iets over de dingen die je belangrijk vindt. Ze geven aan welke comfort en non-comfort zones je hebt. Woorden zeggen zelfs iets over of je liever de kat uit de boom kijkt, of dat je er vol overgave, misschien wel blind, voor gaat.
Waar komt woordgebruik vandaan?
Woorden komen diep vanuit jouw binnenste. Woorden zijn een representatieve uiting van alles wat in jouw belevingswereld van belang is. Als jij een meer beschouwende blik op het leven hebt, gebruik je sneller woorden als kijken, begrijpen en samen. Ben je meer van actie en doorpakken dan bezig je sneller woorden die dat duiden, woorden zoals ‘er voor gaan’, ‘niet zeuren maar poetsen’, enzovoorts. Ben je iemand die houdt van orde en regelmaat, dan praat je sneller over principe en afspraken dan anderen.
Waarom is het nou zo belangrijk om je bewust te zijn van de woorden die je gebruikt? In de eerste plaats omdat marketing, leading en verleiding een woordenspel is. De juiste woorden op de juiste plek doen wonderen, verkeerde woorden of op een onhandige plek gebruikt, doen afbreuk aan jouw geloofwaardigheid. Stel je spreekt met iemand over een bepaald programma dat je aanbiedt. Hij of zij is bedachtzaam en neemt graag even de tijd. Dan kunnen woorden als ‘eventjes’ of ‘snel’ echt heel verkeerd uitvallen. Woorden als ‘rustig’ en ‘doordacht’, als in ‘ik wil graag dat je een doordacht besluit neemt waar je ook echt helemaal achter staat’ doen het in dat geval veel beter.
Met woorden die passen bij de persoon met wie je praat, bereik je gemakkelijker en sneller resultaten dan met woorden die niet zo goed bij hem of haar passen. Praat je met iemand die graag stappen zet, snel acteert, doelgericht is en besluiten neemt, dan is praten over ‘resultaten’ slim. Praat je daarentegen met iemand die meer van het proces is, die een relatie en binding belangrijk vindt, dan is het handig dat je eerst verbind en pas dan praat over resultaten. Dat klinkt misschien wat manipulatief, maar in werkelijkheid doe je de persoon in kwestie er een groot plezier mee. Hij of zijn voelt zich begrepen en gehoord. Je stemt dus je woordgebruik, in de ideale situatie, af op je gesprekspartner. Dat werk zo in marketing maar ook met collega’s of binnen je relatie met je familie.
Lees wat dat betreft ook zeker even dit blog:
Je zegt wat je denkt dat je bent
Ook gezegdes die je bezigt, zeggen iets over jou. Hierbij geldt natuurlijk dat iedereen wel eens een bepaald gezegde gebruikt. Toch kun je stellen dat de ene persoon absoluut een voorkeur heeft voor bepaalde woorden en gezegdes, dan de ander. Je herkent ze vast wel, van die mensen die te pas en te onpas iets roepen van ‘afspraak is afspraak’, ‘zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten’ en bijvoorbeeld ‘falen is geen optie’.
Al die woorden en gezegdes, leiden onvermijdelijk en rechtstreeks naar iemands karakter. Woorden en karakters zijn dus te herkennen en te duiden. En daarmee open je een heel scala aan mogelijkheden. Je zegt immers wat je denkt dat je bent. Als je weet wat voor karakter je voor je hebt, welk vlees je in de kuip hebt zeg maar, weet je ook precies wat je wel en wat je beter niet kunt zeggen wil je overtuigend overkomen en mensen voor je winnen. Je doet mensen er ook nog eens een groot plezier mee!
Michael
PS: Wil jij ook leren ontrafelen wat woorden eigenlijk zeggen? Wil jij groeien en afkomen van belemmerende en beklemmende gedachten? Dan nodig ik je uit om te kijken of de leergang onbewuste drijfveren iets voor jou is. Binnenkort vertel ik je er meer over. Wil je als eerste op de hoogte blijven, meld je dan aan als geïnteresseerde voor de leergang onbewuste drijfveren via deze link.
Ik ben benieuwd of jij woorden bij jezelf herkent die je vaker gebruikt dan andere woorden. Of misschien bij iemand anders? Laat hieronder gerust je reactie achter en deel dit artikel gerust met vrienden en bekenden via social media.
09/05/2018 op 13:04
Ongetwijfeld gebruik ik ook van die woorden. Eén daarvan is ‘eigenlijk’. Ik begrijp je punt dat het handig is dat je de juiste woorden gebruikt in je marketing. Echter, ik denk wel dat je dichtbij jezelf moet blijven. Ik zou me dus niet veel aantrekken van azijnpissers. Het is goed om kritisch naar jezelf te blijven, maar blijf wel bij jezelf. Misschien zijn die mensen ook gewoon niet jouw ideale klant. Ze hoeven je blogs niet te lezen?! En wat nou als ze wel klant worden en jij gebruikt telkens de ‘foute’ woorden? Dan staan ze ook vast raar te kijken. Het is wel fijn om je bewust te zijn van je woordgebruik en te weten wat het met mensen doet. Leuk artikel iig!
09/05/2018 op 14:00
Uiteraard, wel jezelf blijven maar de vraag is natuurlijk of je echt verandert als je een andere taal gebruikt. Net zoals dat je Frans leergang spreken, word je dan een ander persoon?
Het gaat inderdaad primair om bewustwording, zoals met bijna alles is dat een sleutel tot inzicht, verandering of juist bevestiging.
Thx, ik doe mijn best