Hoe je schaamteloos op je eigen trompet blaast zonder schaamrood op je kaken - elevatorpitchDaar stond ik dan, met het schaamrood op mijn kaken. Op een podium, bij één van de eerste marketingtrainingen die ik volgde. Of ik maar even op mijn eigen trompet wilde blazen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was. En vooral in niet meer, maar zeker niet minder dan één minuut, haarscherp aangeven wie mijn doelgroep was, wat ik deed en wat de briljante resultaten waren. Een elevatorpitch dus.

Gutsende oksels

Stamelend, met gutsende oksels en zweetparels op mijn voorhoofd, merkte ik hoe de ene helft van de zaal meesmuilend zat te wachten op mijn eerste uitglijer terwijl de andere helft in plaatsvervangende opgelatenheid mijn lot onderging. Totaal verstomd, met een diep schaamtegevoel en het huilen nader dan het lachen, droop ik na zo’n 30 seconden van het podium af.

Nou, lekker, dat was het dan, bedrijf in de kiem gesmoord. Al direct bij de eerste marketingtraining waar ik naartoe ging. Dat zou me leren om nog eens mijn hand op te steken bij de vraag ‘wie wil leren z’n bedrijf te promoten?’

Blazen op je eigen trompet

Veel ondernemers stoeien met de vraag of en hoe ze op hun eigen trompet moeten blazen. Is een elevator pitch nou echt nodig? En begint dat met eerst vertellen over jezelf en wat je doet? Of kun je beter je missie en visie delen? en wanneer is het te lang, of juist te kort?

Bakken met vragen, dus. Om nog maar te zwijgen over de effectiviteit van dit soort borstklopperij. En toch, het is wel degelijk mogelijk om schaamteloos op je eigen trompet te blazen zonder dat het schaamrood op je kaken staat.

Het geheim van een goede elevator pitch zit hem niet in een gelikte 60 seconden. Het zit hem niet in een stuk uit je hoofd geleerde proza met veel bijvoeglijke naamwoorden. En het zit hem zelfs niet in het staccato opsommen van de resultaten van jouw diensten. Maar waar zit het hem dan wel in?

In 60 seconden je levensverhaal

In 60 seconden vertellen waar je vandaan komt, wat je doet, voor wie en waarom is simpelweg een onmogelijke opgave. Maar wat je wel kunt doen, in minder dan 10 seconden ook nog eens, is mensen geïntrigeerd laten raken in wat jij doet. Bijvoorbeeld door te zeggen op de vraag wat jij doet; “Ik zet mensen op de maan” als je Elon Musk heet. Nou heet niet iedereen Elon Musk maar gelukkig werkt dit ook voor de mindere goden onder ons 😉

De grote ‘truc’ van een ijzersterke elevatorpitch is niet een elevatorpitch maar intrige. Weet je je toehoorders te intrigeren, dan heb hè per definitie een luisterend oor. Dat doe je niet door te overdrijven maar door te werken met voorstellingen. Door een beeld te schetsen van wat mogelijk is, of nog komen kan. Door een visie te hebben en die hartstochtelijk te verpakken in 1 enkele zin.

Houten speelgoed en koffie

Stel je bent iemand die houten speelgoed maakt. Dan kun je zeggen ‘Ik maak ambachtelijk houten speelgoed wat heel lang mee gaat.’ Maar je kunt ook zeggen ‘Ik laat kinderen weer spelen!’. Ben je iemand die kwaliteitskoffie maalt en brandt, dan kun je zeggen; ‘Ik maak hele lekkere koffie van goede kwaliteit’, maar je kunt ook zeggen; ‘Ik maak koffiedrinken weer ouderwets lekker’. Schrijf je romans, dan is ‘lk bied mensen een nieuwe wereld’ best aardig. En ‘Ik geef mensen hun leven terug’ als je mensen helpt van hun chronische pijn af te komen, gaat je ook geen windeieren leggen.

Hoe maak je nou zo’n superzin die intrigeert? Hoe kun je schaamteloos op je eigen trompet blazen zonder het schaamrood op je kaken te krijgen? Het begon met de vraag wat jij het allerliefste doet. Daarna bedenk je voor wie je dat wilt doen? En daarna bedenk je wat er veranderd is als voor die mensen als ze met jouw hebben gewerkt.

Door jouw droom, passie en hartstocht te mixen tot 1 krachtige zin bouw je in 1 klap aan een droom, je doelgroep, je niche en intrige. En ons krokodillenbrein kan een goede intrige domweg niet weerstaan. Dat moet onderzocht en bevraagd worden. Een intrige is té verleidelijk, té veel hapklare brokken en té uitnodigend om niet te beproefd te worden.

3 vliegen in 1 klap

Als je in 1 zin jouw hartstochtelijk wens kunt uitspreken dan sla je 2, nee 3 vliegen in 1 klap. Je hoeft er niet meer over na te denken want die zin hoort bij jou. Je intrigeert je toehoorder die niks anders meer kan dan vragen ‘hoe doe je dat dan?’ én je hebt meteen een geweldige tagline voor op je website, je briefpapier of logo!

Op jouw schaamteloze trompet!

Michael

Vind je dit een interessant artikel, of juist helemaal volledige onzin, laat het dan even weten in een reactie hieronder. Of laat meteen even jouw superzin achter, kun je mooi even oefenen met schaamteloos op je eigen trompet blazen 😉

PS: Deel dit artikel gerust op social media of stuur het even door aan een vriend of vriendin.