Amazed couple watching tvZoals je ondertussen weet ben ik best wel een fanatiek gamer. Maar wat je misschien nog niet weet is dat ik ook een enorme filmfan ben. Niet gewone TV, hoor. Nee, bioscoop en series op Netflix bijvoorbeeld.

Zo heb ik de afgelopen weken gekeken naar Fargo (een moordmysterie met een twist, not for the faint hearted). Toen naar Orphan black (als je van spanning en high tech sci-fi houdt) en nu kijk ik het eerste seizoen van Sleepy hollow. Supercool als je kickt op heksen, historie en intriges.

Je zult je wel afvragen; ‘Waar haalt ie de tijd vandaan?’. Nou, ik kijk helemaal geen gewone TV, voetbal interesseert me niet en mijn businessmodel maakt het mogelijk dat ik werk en verdien op tijden die ik zelf kies.

Zoals je weet, of misschien nu voor het eerst leest, help ik ambitieuze zelfstandige ondernemers om met plezier meer business met online marketing te genereren. En dan met name door middel van webinars, online presentaties en trainingen, daar ben ik helemaal in gespecialiseerd.

“Ok, vraag je je nu misschien af, gaat dit ook nog ergens naar leiden?” Ja, dat gaat het want er is een verbindende factor tussen mijn Netflix kijkerij en webinars. Er is namelijk iets waar die Netflix series briljant in uitblinken!

Waar deze Netflix originals namelijk in uitblinken, en wat de meeste webinars, teksten en trainingen missen waardoor ze veel minder effectief zijn, zijn cliffhangers. Die laatste stukjes aan het einde van een aflevering of fragment dat een spannende belofte doet voor het volgende deel.

De hand die onverwachts uit de bodem schiet terwijl de held volkomen onbewust van het gevaar wegslentert. De keuze tussen twee kwaden; pakken ze de boze heks of de waanzinnige demon en niet te vergeten die vreemde blik in de ogen van de tegenspeelster nét voordat het beeld vlak voor het volgende fragment zwart wordt. Zodat je, veel langer dan eigenlijk goed voor je is blijft kijken.

Cliffhangers zijn essentieel om je publiek aan je te binden. Vaak genoeg volg ik webinars of trainingen waarbij ik half in slaap val. Anderhalf uur lang proza en aaneengeregen gepraat over hoe goed het allemaal wel niet wordt als je maar methode a, b of c volgt.  Zonder enige vorm van interactie of spanning.

Want dat is waar het allemaal om draait en ons krokodillenbrein dorstig en hongerig naar is. Spanning en hapklare brokken, dat lekkere hapje dat een heerlijk fris slokje water komt nemen uit dat veel te donkere diepe plas water… onbewust van de gevaren die op de loer liggen. The thrill of the kill, zeg maar.

Nou hoeven jouw webinars en je teksten die je daarvoor gebruikt natuurlijk niet bol te staan van griezelige moordmysteries. Maar flink wat spanning en cliffhangers inbouwen maakt ze wel een heel stuk aantrekkelijker! Wie houdt er niet van een spannende griezelfilm!?

Hieronder geef ik je wat voorbeelden die je wat mij betreft zó mag gebruiken of kopiëren en aanpassen voor je eigen webinar, presentatie of training;

  • Natuurlijk zijn kleuren goed maar niet iedereen kan zomaar alle kleuren dragen, dus er zijn echt no-go show stoppers als het gaat om kleuren. Straks meer daarover …
    (later in je webinar vertel je dan meer over deze show-stoppers)
  • Dus waar iedere professional rekening mee moet houden is de snit van je kleding. De juist snit bepaalt je look en je professionaliteit. Maar er zijn nog meer zaken waar je als succesvolle zakenman of -vrouw rekening mee moet houden wil je niet verdwijnen in de massa …
    (Een stukje verderop in je presentatie vertel je hoe je met je kleding boven de massa uitsteekt)
  • Kleuren, kleuren zijn geweldig maar zoals ik al zei, kleuren kunnen de boel ook flink verstoren. En daarom wil ik je straks nog wat vertellen over kleuren en de do’s and dont’s die echt ‘make or break’ zijn …
    (Straks is het toverwoord dat ervoor zorgt dat je publiek aan je lippen blijft hangen zodat ze helemaal op jou en jouw boodschap gefocust zijn)

Conclusie: Cliffhangers zorgen dat je publiek geëngageerd blijft, uitkijkt naar het volgende deel van je verhaal en niet kan wachten op je volgende stuk en letterlijk aan je lippen hangt! Door gebruik te maken van breaks en die in te leiden met woorden als later, straks en zo direct zorg je ervoor dat de spanning blijft. Net als in een spannende film!

Wil je meer weten over cliffhangers? Kijk dan uit naar mijn volgende artikel dat over twee weken verschijnt waarin ik je precies vertel hoe je jouw verhaal supersterk maakt zodat je publiek uit je handen eet.

Op je cliffhangers!

Michael Schulze
Businesscoach & Webinarspecialist


ebook Winst met WebinarsWil jij meer impact, meer waarde leveren en meer omzet? Download dan het eBook Winst met Webinars.
Als bonus ontvang je ook mijn persoonlijke tips voor je webinars en je online marketing. Speciaal voor ambitieuze coaches, trainers en virtual assistants die meer willen verdienen. Honderden abonnees gingen je voor!