Juiste mindset en taal is verkoopHerken je dat? Dat je ontzettend veel moeite doet voor een nieuwe training of een product. Je bent overtuigd van het nut, ziet de geweldige voordelen, legt je ziel en zaligheid erin, bereid voor tot in de puntjes, denkt aan alles, van oefeningen tot lunch en dan…

Gebeurt er niks! Dit hoor ik zoveel bij mijn klanten. Dat ze zich helemaal rondom krom werken maar dat hun promotie niet werkt. Er zijn geen deelnemers, er komt geen geld binnen en steeds meer en meer verliezen ze de moed.

Hun droom, hun vrijheid gaat langzaamaan, heel ongemerkt in rook op. Soms krijg ik ze na jaren ploeteren huilend aan de telefoon. Heel erg naar, vind ik dat. Niet dat ze huilen, ondernemen gaat nou eenmaal met ups en downs, maar omdat het zo onnodig is.

Vaak is het dan te laat. Omdat ze geen geld hebben kunnen ze niet meer investeren. Ze geloven er vaak ook niet meer in. En het kan zo anders. Want zorgen dat je voldoende deelnemers krijgt voor je training en je nieuwe product goed verkopen is zo simpel!

Herken je het? Weet dan dat je niet de enige bent. Ik zie dat namelijk zoveel om me heen. En ik heb er zelf vroeger ook last van gehad. Totdat ik besloot dat genoeg genoeg was en ik me ging verdiepen in taal en overtuigen. En die beslissing heeft een hele nieuwe wereld voor me geopend waardoor eigenlijk alles me makkelijk af gaat.

Alles in de wereld van verkoop draait om de juiste woorden. En laten we wel zijn, we verkopen voortdurend van alles aan elkaar. Ideeën, overtuigingen, percepties. Shit, hele oorlogen worden erover gevoerd. Trainingen verkopen, of je product aan de man brengen, het is allemaal gebaseerd op hetzelfde principe.

Er is maar 1 écht probleem als je training niet verkoopt of je je ideeën niet overtuigend kunt brengen. Je weet simpelweg niet hoe je dat doet. Je mist de vaardigheden en de kennis waarmee je probleemloos je geldzorgen als sneeuw voor de zon kunt laten verdwijnen.

Er zit een groot voordeel aan dat ene probleem. Als je erkent dat je simpelweg vaardigheden mist, dan kom je in de mindset om ze aan te kunnen leren. Want dat is het mooie aan vaardigheden en kennis. Je kunt het gewoon leren.

Iedere promotie, of het nou een mail is, een artikel of een pagina op je website waarop je je nieuwe training of dienst aanbiedt, moet ‘superheet’ geschreven zijn. Je woorden moeten je lezers in de tekst opzuigen. Je lezers mogen zich niet los kunnen trekken van de tekst. Ik noem dat het krokodillenbrein kietelen.

Je moet het krokodillenbrein van je lezers kietelen

Een superhete tekst bestaat uit vaste elementen, in een vaste volgorde. Die elementen en volgorde mix je met de woorden die jou klanten gebruiken. En dan bedoel ik natuurlijk met de problemen die ze je vertellen. Praat niet in proza maar gebruik echt die woorden, in al hun wanhoop, ellende en ongenuanceerdheid. Alleen díe woorden raken je lezers.

Vergelijk het schrijven van je teksten met het schrijven van een spannend boek. Zo’n boek schrijf je anders dan dat je een saai studieboek dat je alleen maar vol propt met feiten. Ik bedoel, laten we wel zijn; lees je liever de nieuwe Stephen King thriller of de The Lancet.

Wees ook uitgesproken in je teksten. Poneer waar je voor staat. Wees niet bang om mensen af te stoten, zij zullen toch nooit je klanten worden. Begrijp me goed, je hoeft niet beledigend te zijn maar het is wel zaak dat je stelling neemt. Dat je een ander geluid laat horen dan de massa, want anders zink je weg in díe massa.

Dus, het volkrijgen van je trainingen is simpel! Het enige wat je hoeft te doen is superhete teksten schrijven die je lezers de tekst in trekken. En als je gebruik maakt van de tips in dit artikel, dan weet ik zeker dat je morgen al een andere indruk bij je lezers kunt maken.

Op je succes!

ebook Winst met Webinars

Wil jij meer impact, meer waarde leveren en meer omzet? Download dan het eBook Winst met Webinars. Als bonus ontvang je ook mijn persoonlijke tips voor je webinars en je online marketing. Speciaal voor ambitieuze coaches, trainers en virtual assistants die meer willen verdienen. Honderden abonnees gingen je voor!