Juiste mindset en taal is verkoopWil je een deal sluiten, je dienst verkopen of je product in de markt zetten, dan is jezelf goed voorbereiden het halve werk. Dat heb je vast en zeker al vaker gehoord. Maar wist je ook dat bij een goede voorbereiding een juiste mindset hoort?

Een juiste mindset én een goede voorbereiding geven samen een goed gevolg. Wat is een juiste mindset? Dat is een mindset die je helpt met het bereiken van je doelen. Ok, duidelijk, maar hoe kom je daar dan aan?

Hoe kom je aan een juiste mindset? Kun je jezelf een juiste mindset aanmeten of denk je gewoon wat je denkt? Hoe denk je andere gedachten? Is dat dan nodig? hmmm…Wat een juiste mindset is roept dus nogal wat vragen op.

Alles draait om verwachtingen. Bij jouw eventuele klant, je prospect en bij jouzelf. Zonder verwachtingen geen teleurstellingen maar ook geen resultaten. Nemen we ons daarom per slot van rekening geen dingen voor, ieder jaar met oud en nieuw opnieuw?

Een positieve verwachting zorgt ervoor dat als je verwacht plezier te hebben, je plezier zult hebben. En dat als je succes verwacht, je succes zult hebben. Met welke mindset je dus een gesprek in gaat is bepalend voor de uitkomst.

Negatieve verwachtingen leiden tot negatieve resultaten. Wat je denkt is wat uitkomt. Dus denk je negatief, dat je klant het toch wel te duur vindt, of te ver weg, dan oogst je ook negatief. Maar denk je positief, dan krijg je positieve resultaten. Je moet er zelf als allereerste wel in geloven!

Een klant wil voor alles gehoord en gezien worden, net als jijzelf. Zo bestaan de beste beloningen in het bedrijfsleven niet uit geld maar uit erkenning, vertrouwen en begrip. En jouw klant wil dat ook; zijn of haar probleem begrepen hebben. Is dat het geval, pas dan komt er ruimte voor de volgende stap; jouw dienst of product.

Voor een positieve mindset is het noodzakelijk dat je positief communiceert. Alleen door positief en zonder oordeel, verwijt of negativiteit te praten creëer je zo’n positieve mindset. Dat werkt niet alleen naar je klant maar ook naar jezelf door.

Communicatie en taal, taalgebruik en kennis van hoe mensen in elkaar steken is cruciaal om te kunnen overtuigen en verkopen. Taal is heel erg belangrijk. Waarom is de ene speech de andere niet? Het verschil zit hem in de woorden, de intonatie en het brandende geloof!

We zijn de enige diersoort die praten. Sommige dieren zoals papegaaien doen wel een poging maar dat is hem toch nog niet. Echt communiceren is meer dan wat woorden na papegaaien. Effectief communiceren is luisteren, invoelen en meeleven. En dat is waarin we verschillen van dieren.

En taal heeft een enorm impact op ons denken. Praat je negatief, dan om je automatisch in en negatieve denkspiraal terecht. Met woorden kunnen we onszelf en elkaar verblijden en een boost geven. De juiste woorden kiezen in een verkoopgesprek is daarom dus heel belangrijk.

Je bent wat je zegt dat je denkt. Dus als je denkt ‘ik kan het niet’ dan zeg je tegen jezelf ‘ik kan het niet’. En dus kun je het niet. Maar zeg je tegen jezelf; ‘Ik kan dit!’ en herhaal je dat vaak genoeg dan komt er een andere mindset, en dan wordt je de persoon die dat kan. Het oorzaak-gevolg effect van op deze manier tegen jezelf praten werkt net zo sterk als de zwaartekracht; het werkt gewoon!

Hoe positiever je bent in taal en communicatie, des te beter ben je in het bereiken van je doelen. Dus moet je praten in elegante volzinnen en proza of in reclametaal in de trant van “Hé Mike, wot heb you for ons todeey?”. Welnee natuurlijk!

Beheers je de kunst van het gesprek, van doorvragen en het voor je houden van je mening, dan heb je goud in handen. Is dat voor iedereen dat te doen en te gebruiken? Ja, dat is het! Is dat niet oneerlijk of manipulatief? Nee, effectief communiceren haalt juist het beste uit jezelf en de mensen om je heen naar voren.

Kan iedereen de kunst van het gesprek leren? Ja, dat kan. En afhankelijk van je karakter, je persoonlijke blauwdruk, is het makkelijker of moeilijker. Ongeacht je persoonlijke blauwdruk, iedereen heeft hier hulp bij nodig.

Wil je jezelf, je ideeën of diensten effectief voor het voetlicht kunnen brengen dan is het essentieel dat je weet hoe je dat doet. En dat dat niet altijd even eenvoudig is blijkt wel uit de duizenden boeken over communicatie en marketing. Allemaal beloven ze de gouden zinsnede; die er niet is!

Met mijn programma “Now we’re talking; Presenteren, overtuigen en verkopen”, leer ik je in twee dagen tijd wel precies hoe je raakt. Hoe jouw boodschap binnenkomt en niet agewezen wordt. Van aandacht vasthouden en de juiste vragen stellen tot en met het krokodillenbrein raken en overtuigen. Niet met mooie volzinnen maar met menselijkheid, aandacht en de juiste structuur.

Hier alvast mijn 3 hoofdtips voor gesprekken met anderen en met jezelf

  • Vermijd de woorden ‘moeten’, ‘maar’ en ‘niet’; het is respectievelijk dwang, tegenstelling en niet wordt niet herkend door het primitieve krokodillenbrein
  • Ga op emoties in, toon interesse en vraag door; ontkennen van emoties is ‘killing’
  • Zorg dat je de structuur van het gesprek in kaart houdt; Pijn benoemen, Fijn benoemen, Oplossingen bedenken

Met vriendelijkheid, openheid en een juiste mindset wordt verkopen simpel, leuk en positief.  Je help je potentiele klant en met een positieve mindset die je alleen kunt creëren met positieve communicatie. Met taal die jou en de mensen om je heen helpt, ondersteund en verder brengt. zodat je kunt verkopen zonder te verkopen met de juiste mindset en taal.

Ik wens je een geweldig, succesvol en gezond 2015!

Michael

PS: Met de juiste communicatieve vaardigheden wordt alles in het leven makkelijker, van relaties tot verkopen en overtuigen. Zonder deze cruciale vaardigheden blijft een succesvol bedrijf een utopie. Klik hier voor meer informatie over het ‘Now we’re talking: Presenteren, overtuigen en verkopen’ programma. 

 

Wil je hieronder  je reactie op dit artikel geven? Heel graag, ik nodig je van harte uit!

(c) 2014 Michael Schulze, verdienwatjewaardebent.nl, alle rechten voorbehouden.

Artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Prima, onder vermelding van de onderstaande tekst (inclusief werkende link):  ”Door Michael Schulze, www.verdienwatjewaardbent.nl. Nu met gratis eBook “Het geweldig onmisbaar ondernemers dashboard?” via www.verdienwatjewaardbent.nl

 

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook