challengeMijn hele leven al ben ik een fervent motorrijder. Al sinds ik 18 was rijd ik rond op motoren. Bij mooi weer dan, hè, het moet wel leuk blijven natuurlijk. Maar ja, motoren gaan ook weleens stuk en dan komt er een moment dat je je ‘brommer’ zoals ik mijn motoren noem, weer moet ophalen.

De OV-challenge

Je kent ze wel van Facebook, die 7, 10 of 30 dagen challenges waarin je in korte tijd klaargestoomd wordt nieuwe uitdagingen in je bedrijf. Zo’n challenge vond ik de reis naar Breda om mijn motor op te halen wel.

Het begon met uitzoeken hoe ik in vredesnaam in Breda kwam. Dus, daar had ik weleens van gehoord, naar de OV92 site. Die heette dan ondertussen weer anders maar goed, met enig pielen de route uitgeknobbeld.

Dus op een zaterdagmorgen bracht mijn vrouw me naar station hoorn. Ik had ook met de bus kunnen gaan maar dat zou van de 3 uur durende reis den 4 uurs challenge maken.

Uitdagingen en nieuwe dingen

Nou, daar stond ik dan. OV-chipkaart… ? Poortje… ? Inchecken, uitchecken… Tussenchecken? En het kaartje dan? Oh… geen kaartje. “Maar niet vergeten uit te checken, hè meneer!” zei de alleraardigste conductrice. (Heten die nog zó?)

“Oh, ok, en bij mijn overstap naar een andere trein op station Schiphol, moet ik dan ook in en uitchecken?”. Ik keek de dame in kwestie met mijn grootste puppy-ogen aan. “Nee hoor, dat hoeft niet bij overstappen.” vertelde ze me met een onverholen glimlach. Ze zal wel gedacht hebben; ‘Wa’s dat nou weer voor malloot!’

Uiteindelijk bleek het allemaal erg mee te vallen. Zelfs de Zonetaxi op station Breda werkte prima en ik kwam zonder stress en best wel uitgerust op mijn bestemming aan.

Misschien zijn webinars wel net zo’n challenge voor jou

Later bedacht ik me dat dit voor heel veel van mijn lezers die met webinars en de bijbehorende online marketing aan de slag willen, dat net zo’n challenge is.

Ze zitten vol met vragen als: Hoe begin je? Waar begin je? Welke software gebruik je? Hoe stel je dat in? Hoe maak je een webinar? Wat zeg je wel en wat niet? Wel of geen aanbod? Hoe promoot ik mijn webinar? En ga zo maar door.

Een webinar opzetten waar je klanten mee krijgt lijkt een enorme uitdaging. Maar met de juiste ondersteuning wordt het maken en geven van een webinar, met alles wat daarbij komt eigenlijk een eitje.

Waar vind je die informatie om te beginnen

Misschien denk je nu, da’s allemaal mooi maar hoe ga ik nou aan de slag? Terecht, je wilt tenslotte concrete info over hoe je daar een goede start mee maakt. Daarom heb ik hieronder 3 webinar-killertips voor je waarmee je snel aan de slag kunt.

3 webinar-killertips waarmee je direct aan de slag kunt, zelfs als je nog helemaal blanco bent

  • Zorg dat je weet waar jouw doelgroep tegenaan loopt. Dan kun je veel beter inspelen op wat ze nodig hebben. Voer gesprekken met ze, vraag naar hun problemen en houd bijvoorbeeld een questionnaire via Surveymonkey.
  • Gebruik de informatie die je in stap 1 hebt vergaard en schrijf nu je verhaal. Maak daarbij gebruik van de letterlijke woorden die je hebt gehoord in gesprekken die hebt gevoerd of die he hebt gelezen in de questionnaire of in mails bijvoorbeeld. Dit verhaal wordt de basis van je webinarscript.
  • Schrijf je webinarscript uit. Je webinarscript is je leidraad voor je webinar. Het helpt je om een wervend webinar te geven zonder dat je belangrijke zaken vergeet. In je script komen minimaal de volgende zaken aan bod: – voor wie is het webinar bedoeld – iets over jouzelf en je achtergrond – de problemen waar jouw doelgroep mee worstelt – oplossingen voor die problemen – jouw aanbod om die problemen te helpen oplossen.

Alle nieuwe dingen zijn eng en spannend

Natuurlijk zijn nieuwe dingen soms spannend. Ze kunnen zelfs eng zijn. Maar net als mijn OV-challenge, uiteindelijk valt het mee en denk je achteraf; “Waarom ik daar nou zo tegenop zag?!” Of “Was ik daar maar 10 jaar eerder mee begonnen”.

Wil je meer naamsbekendheid, en meer en vooral ook interessantere uitdagende klanten? Wil je wat neerzetten in de wereld en je stempel drukken door veel mensen te helpen? Dan kon zo’n webinar-challenge misschien net weleens zijn ‘what the doctor ordered’.

Succes met je challenge!

Michael Schulze
Businesscoach en Webinarspecialist

ebook Winst met WebinarsWil jij meer impact, meer waarde leveren en meer omzet? Download dan het eBook Winst met Webinars. Als bonus ontvang je ook mijn persoonlijke tips voor je webinars en je online marketing. Speciaal voor ambitieuze coaches, trainers en virtual assistants die meer willen verdienen. Honderden abonnees gingen je voor!