Stress bij de tolpoortEr speelt een groot misverstand bij veel mensen. En dat misverstand houdt ze tegen om persoonlijk te groeien en voor hun business makkelijker, meer omzet te krijgen. En dat misverstand heet

‘echtheid’.

Heel veel mensen denken dat ze, om anders te communiceren, ook moeten veranderen. Dat ze om makkelijker met anderen om te gaan, zichzelf en anderen voor het lapje houden met een aantal trucs.

Dat ze niet meer echt zijn, niet oprecht of zichzelf. Sterker nog, sommigen noemen het het zelfs bedrog. ‘Ik ben wie ik ben, ze nemen me maar zoals ik ben!” hoor je ze dan zeggen, of “Ja daag, ik ga mezelf niet veranderen voor een ander!”.

Anders communiceren doe je met een doel. Je wijzigt je manier van praten en omgaan met de ander omdat je merkt dat het niet, of niet meer, werkt. Omdat datgene wat je tot nu toe steeds hebt gedaan tegen je werkt en je niet verder komt.

Door aan te sluiten bij de verwachtingen van je gesprekspartner, zijn of haar wereld en denkwijze, kom je verder. Dat doe je door samen met elkaar in gesprek te gaan. En vragen te stellen, waardoor het prettiger, eenvoudiger en sneller werkt.

Stel je voor. Je gaat met de auto op vakantie naar, laten we zeggen, Frankrijk. Je spreekt geen woord Frans buiten trottoir, du pain en Boursin. Geeft niks, tanken kun je overal en op de camping of in het hotel spreken ze vast wel Nederlands, of op z’n minst Engels.

Je komt op een gegeven moment bij de tolweg en de medewerker laat blijken dat er iets niet klopt. De boom blijft dicht, je geld of creditcard wordt niet geaccepteerd en je mag en kunt niet verder.

Ondertussen groeit de rij met auto’s achter de jouwe met dezelfde snelheid als jouw frustratie. Je voelt de ogen van de wachtenden in je rug priemen en wilt niets liever dan doorrijden en wegwezen. Als je nou maar wist wat die vent bedoelde?!

Na een tijdje met handen en voeten geprobeerd te hebben elkaar te verstaan, beginnen ze achter je te toeteren. En dan ontplof je! Al je frustraties, angsten en boosheid komen ineens naar buiten en je schreeuwt “Ja, wat moet je nou!”

Herkenbaar? Misschien niet op de Franse tolweg. Maar misschien wel op je werk, met familie of in je relatie. Je wilt zo graag maar je komt geen stap verder!

Ok, terug naar Franse tolweg en je frustratie. Stel nou dat jij moeite, tijd en energie had besteed aan Frans leren. Hoe anders zou die situatie geweest zijn? Hoe handig zou het geweest zijn als jij op die tolweg, wachtend en smachtend bij dat poortje, gewoon een beetje meer Frans had gesproken?

Had jij Frans gesproken, dan wist je in ieder geval wat er aan de hand zou was. Wat er van je verwacht werd. Dan kon je daar vragen over stellen. En kon je daar heel simpel met elkaar over praten en binnen de kortste keren doorrijden.

Zou jij als persoon dan echt veranderd zijn? Zou je jezelf echt verlochend hebben omdat je Frans had geleerd? Is wat je wilt en zegt niet echt omdat je Frans spreekt? Manipuleer je de ander? Nee, dus!

En zo is het met communicatie in het algemeen. Als je merkt dat stijl A niet werkt, kies dan gewoon stijl B. Dat is praktisch en effectief, niets meer of minder. En zo kun je beter aansluiten bij je publiek.

Er is ook een klein valkuiltje waar je een beetje voor op moet passen. Dat is dat stemmetje in je hoofd dat tegen je zegt “Waarom zou ik een andere taal moeten leren? Dat kan die Fransoos toch ook? Ik kom hier tenslotte geld brengen!”. Tja, dat vindt die Fransoos nou ook!

Als jij iets wilt, nodig hebt of wil bereiken bij of van een ander, kun je maar beter zijn of haar taal spreken. En een nieuwe vreemde taal leren doe je niet in je eentje op je zolderkamer of achter je bureau. Maar dan neem je les en ler je hoe je die taal spreekt.

Deuren gaan open als jij de taal van je publiek spreekt. En wat denk je? Je hoeft er niet eens voor te veranderen! Maar je idee overbrengen, overtuigen en verkopen wordt wél een heel stuk eenvoudiger!

Succes!

Michael

PS: Meer weten over de taal spreken die bij je publiek aansluit? En waarom je 9 van de 10 keer daarin faalt? Doe dan gratis mee aan het webinar ‘Presenteren, overtuigen en verkopen, wat je moet weten van krokodillen om je idee, mening of dienst te verkopen.
Klik hier om je nu gratis aan te melden