Ik minus 10 jaar, vol enthousiasme in mijn nieuw in gebruik genomen kantoortje. Mooi bureau, fijne stoel, nieuwe Macbook. Ik was er helemaal klaar voor, kom maar op met die klanten! Na 2 dagen complete stilte werd het me wat ongemakkelijk. Na 2 weken kreeg ik stress en na 2 maanden geloofde ik totaal niet meer in de mogelijkheid van een eigen business, veel klanten en een goed gevulde portemonnee. Ik deed absoluut iets verkeerd. Maar wat?! Het antwoord bleef maar uit voor me, totdat ik kennis maakte met 2 principes van de Navy Seals.

Voor iedere ondernemer is het een uitdaging om klanten te vinden. Afhankelijk van de markt waarin je opereert voor de ene wat meer dan de andere. De één moet wat meer met sociale media aan de slag, de andere niet of nauwelijks.

Waar ‘Piet’ het moet hebben van de netwerkborrels, is spreken en presenteren voor ‘Wilma’ de sleutel tot succes. Piet en Wilma doen verschillende dingen om klanten te krijgen en misschien doen ze dat van nature, of hebben ze gemerkt dat het ene voor hen niet, en het andere wel werkt. Wat heb beiden bindt, is geloof!

Alles voor kaas

“Kaas, lekkere Edammer kaas, mensen, heerlijk hoor zo’n stukkie kaas. Lekker bij de borrel of gewoon bij de tv!” schade de stem van de marktkoopman over de straat. Een hele vitrine vol met allerlei kazen loten verlekkerde blikken van voorbijgangers. Aan z’n omvang te zien lustte onze koopman zelf ook wel een kaasje op z’n tijd. En ondanks dat de straat voor z’n stand helemaal vol stond bleef hij zijn boodschap verkondigen.

Iets verderop stond een nog een kraam. Op een paar kale planken lagen wat stofstalen en een stapeltje kleding. Een armoedig kledingrek met wat kreukelige jurken complementeerde de ietwat afwezige houding van de dame achter de stand. Mensen liepen voorbij zonder enige notie van haar of haar stand te nemen.

Ze was ongelukkig in haar rol. Ze geneerde zich overduidelijk en was net van alles bezig, behalve haar kraam en potentiële klanten. Nee, dan maar kijken of er geen belangrijk bericht op haar smartphone was binnengekomen. Je weet natuurlijk nooit of daar niet de deal van je leven tussen zit. 😉

Leef het, geloof het

Daarmee komen we op het eerste aspect van een goed lopend bedrijf, een gestaag doorlopende bron van inkomsten en een gelukkig leven: vertrouwen en geloof in jezelf, je bedrijf en in wat je onderneemt. Niet het universum, niet toeval of iets anders esoterisch, maar simpelweg een rotsvast geloof in jouw waarde, in de waarde van wat je doet en de strategische waarde daarvan voor jouw klanten. Om hun leven, bedrijf of bijvoorbeeld hun relatie met hun kinderen weer op de rails te krijgen.

De kaaskoopman begrijpt heus wel dat niet iedereen van kaas houdt en dat zijn waren niet voor iedereen zijn. Maar voor diegenen die kaas wel lekker vindt, daar is hij voor. Maar de vrouw met jurken besteed geen aandacht aan haar klanten of haar stand. Niet aan haar bedrijf en, misschien is dat nog wel belangrijker, niet aan zichzelf.

De gevolgen van onduidelijkheid en acceptatie

Succesvol, gelukkig of rijk zijn, wat dat dan ook voor jou moge zijn, is een direct gevolg van 2 simpele zaken . Of je nu wil dat je kinderen beter naar je luisteren, je partner zijn of haar vieze sokken in de wasmand doet, dat je gemakkelijker met je collega’s kunt omgaan of een hogere omzet wilt draaien. Alles valt of staat met de manier waarop je dat aanpakt. Met jouw persoonlijke leiderschap, oftewel met de mate waarin jij verantwoordelijkheid neemt voor jouw situatie.

Die 2 simpele zaken zijn: duidelijkheid en non-acceptatie. Als je onduidelijk bent, en je accepteert dat van jezelf en de gevolgen daarvan, dan ben je gedoemd om te mislukken en je droom in rook te zien opgaan.

Onduidelijkheid leidt tot verwarring. En daarmee help je niemand. Je partner, college en je klanten niet. Onduidelijkheid spiegelt ook af op jouzelf. Heb je niet duidelijk in kaart wat je doel is, of wat er van je verwacht wordt, zorg dan dat je die duidelijkheid krijgt. Doe je dat niet, dan ben je gedoemd te falen. Duidelijk is maar duidelijk, ook voor jouzelf.

Onderpresteren is ook een no-go zone. Voor jouzelf en de mensen om je heen. Maar ook voor jouw klanten. Je kent ze vast wel, van die klanten die een dienst afnemen, en met veel bravoure starten, om vervolgens alles wat je hen leert, vertelt of reflecteert, in de wind slaan. Accepteer je dat, dan maak je jouw aanbod niet waar, en accepteer je dat ondermaats presteren ‘ok’ is.

Persoonlijk leiderschap heeft overigens niets te maken met pochen, je zin door drijven of met de botte bijl proberen je doel te bereiken. Persoonlijk leiderschap heeft alles te maken met leren, ontdekken en het verregaande inzicht dat voor alles dat in jouw leven gebeurt, jij de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt. Ik noem dat extreem eigenaarschap.

Gelukkig is er hulp

Je onbewuste drijfveren kan je daarbij danig in de weg zitten. Omdat niemand diep van binnen echt zit te wachten op verandering, dat is per slot van rekening behoorlijk eng, ligt uitstelgedrag en je niet uitspreken op de loer.

Gelukkig hebben we allemaal kleine stemmetjes die ons voortdurend vertellen dat we ons niet druk moeten maken. Dat we arrogant zijn als we iets zeggen van ontoelaatbaar gedrag of dat we maar beter ons hoofd niet boven het maaiveld moeten uitsteken.

Allemaal heerlijke helpertjes die vooral tot doel hebben dat er zo weinig mogelijk verandert. Dat alles gewoon lekkere blijft zoals het is. Onduidelijkheid en acceptatie van onderprestatie zijn het gevolg.

Ik anno nu, werk waar en wanneer ik wil aan mijn bedrijf, en niet langer erin. Ik verdien goed en moeiteloos, dankzij slimme marketing en automatisering. Met als basis deze 2 simpele principes van de Navy Seals wist ik mijn bedrijf binnen een maanden volledig te transformeren. Meer weten? Boek dan hier gratis een persoonlijk gesprek met mij, da onderzoeken we hoe duidelijk je bent en welke onzin je nog accepteert van jezelf. 

Hoe verder?

In een serie artikelen vertel ik je meer over het nemen van extreem eigenaarschap, succes en geluk. Met tips rondom prioritering en uitvoering, de waaromvraag, en hoe je een falend bedrijf, vervelende gezinssituatie of een heel ander probleem tackelt. Simpelweg door je persoonlijke leiderschap te nemen, door duidelijk te zijn en onzin en ondermaats presteren niet meer te accepteren. Lees ook eens dit artikel

Op jouw persoonlijke leiderschap,

Michael

PS: Ben je nog niet geabonneerd op mijn artikelen en mijn waardevolle tips, meld je dan nu gratis aan via deze link.
Je gegevens zijn veilig, afmelden kan simpel en het kost je niks!

====

Ik ben heel benieuwd hoe jij tegen leiderschap aankijkt en wat jouw visie daarop is. Misschien vind je dit artikel wel klinkbare onzin? Of juist inspirerend? Deel je mening gerust in een reactie hieronder of via social media.