close up on pin and to do list word on sticky note with cork boaHerken je dat, dat je een hele dag of zelfs dagen of weken in de weer bent en dat je niks bereikt hebt? Ja?! Nou, je bent in goed gezelschap. Veel van de ondernemers die ik coach leiden aan het ‘shitty todo’s complex’.

Natuurlijk ontkom je nooit helemaal aan die kleine shitty todo’s. Je administratie moet bijgewerkt worden, je website heeft nog een tweakje nodig en je moet vandaag toch écht minimaal 6x naar je mail kijken.

Zonder gein, natuurlijk zul je op gezette tijden je administratie, website en mail moeten bijhouden. Maar de sleutelwoorden zijn wel; ‘op gezette tijden’. Dat betekent dat je op vaste tijdstippen, het liefst op vaste dagen, specifieke taken uitvoert.

De rest van de tijd besteed je niet aan shitty todo’s. De rest van de tijd besteed je aan activiteiten die jouw klanten beter ondersteunen. En die daarmee op hun beurt jouw bedrijf ondersteunen.

Waarom is het nou zo belangrijk dat je van die shitty todo’s afkomt?

Nou, ten eerste zorgen shitty todo’s ervoor dat je nooit tijd besteed aan belangrijke zaken. Shitty todo’s hebben namelijk de nare eigenschap om zich heel belangrijk voor te doen.

En ten tweede leiden ze je af van wat je eigenlijk zou moeten doen om je bedrijf en je omzet te laten groeien.

Je begrijpt wel, shitty todo’s zijn de nagel aan de doodskist van je bedrijf. Whoa, dat klinkt heftig! Maar het is ook echt zó. Iedere minuut die je besteedt aan die kleine eigenlijk onbeduidende zaken, werk je niet aan je bedrijf. Sterker nog, je werkt aan de ondergang van je bedrijf!

Het is dus belangrijk dat je shitty todo’s kunt onderscheiden van de echt belangrijke zaken binnen je bedrijf. Help je je shitty todo’s om zeep, dan werk je aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf. En dat is waar een succesvolle ondernemer zich mee bezig houdt.

Maar hoe herken je nou of iets een shitty todo is of een belangrijke activiteit? Om je daarbij te helpen bied ik je hieronder mijn 3 stappen, die ikzelf ook gebruik, om aan mijn bedrijf te werken en voor mijn klanten.

3 stappen om shitty todo’s om zeep te helpen

1e stap om shitty todo’s om zeep te helpen is de vraag: Helpt dit me bij het bereiken van mijn doelen?

De eerste stap is werken met een plan. Een planning dus. En dan niet zomaar wat lukraak plannen maar echt een planning voor succes. Met vaste doelen, mijlpalen en deadlines. En allemaal gebaseerd op het hoofddoel van je bedrijf; je doelomzet.

Alles wat niet binnen de subdoelen en deadlines  voor je doelomzet valt, kun je gevoeglijk kwalificeren als ‘shitty todo’. 

2e stap om shitty todo’s om zeep te helpen is de vraag: Moet het nu?

Vallen een aantal acties en taken wel binnen je planning, doelen en deadlines, dan is de volgende vraag; “Moet het nu?” Je zult je verbazen over de enorme hoeveelheid taakjes en acties die ‘net’ nog vandaag moesten, maar die opeens ook later blijken te kunnen.

Sterker nog, in de praktijk zul je die zaken toch al uitstellen, dus dat is meteen een goede indicator voor een shitty todo.

3e stap om shitty todo’s om zeep te helpen is de vraag: Wanneer moet het gebeurd zijn?

Want, als je alleen maar uitstelt dan wordt de stapel on-afgehandelde taken alleen maar groter en daar wordt je ook niet gelukkig van. Ze blijven dan in je achterhoofd onbewust aan je knagen en dat zorgt voor onrust. En onrust werkt ook niet goed voor je bedrijf en je omzet. Dus de volgende vraag bij een shitty todo is wanneer moet het dan wel?

Bepaal nu van je lijst met shitty todo’s wanneer ze uiterlijk klaar moeten zijn. Plan ze vervolgens op vaste (en gezette) tijden in je planning zodat je een volwaardige planning krijgt.

Zet de shitty todo’s die echt een deadline hebben in een todo-lijst en neem ze op in je planning.

Alle andere taakjes, acties en activiteiten die niet bijdragen aan het bereiken van je doelen, die niet perse op een bepaalde tijd klaar moeten zijn en die niet noodzakelijk zijn, komen op je lijstje ‘ooit eens’. Zo raak je ze niet kwijt, wat weer nieuwe onrust geeft, maar zitten ze jouw bedrijf en omzet ook niet meer in de weg.

Michael

 

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook