Als ik kijk naar mezelf, dan vallen me altijd 2 dingen op. Enerzijds kan ik me echt door van alles en nog wat laten afleiden. En als ik niet afgeleid wordt, dan zoek ik die afleiding wel, zeker als het wat spannend voor me is.

Aan de andere kant, als  ik ergens mijn zinnen op zet dan kan ik extreem doelgericht worden. Zo heb ik in amper 2,5 week onlangs een Challenge voor het bedenken, maken en vormgeven bedacht, ontwikkeld en verzorgd.

Of zoals bij mijn solo-motorreis naar Scandinavië. Dan regel ik een nieuwe tent, nieuwe banden, een lager zadel (ik ben eigenlijk te klein voor mijn BMW R1150RT met mijn 1m74) en een hele lading aan ditjes en datjes in een paar dagen tijd. Ja-ha, als ik wil kan ik heel efficiënt en doelgericht zijn.

Het hoe of juist het doel in zicht?

Dus alhoewel ik van huis uit meer kijk naar en bezig ben met het proces kan ik dus als de situatie daarom vraagt, me dus ook heel erg richten op het doel (van a naar b via de kortste weg. Is het dus erg dat je, net zoals ik, procesgericht bent? Of is dat misschien juist wel een voordeel?

De meeste mensen weten wel dat er doelgerichte mensen bestaan en minder doelgerichte mensen. Immers, iedere zichzelf respecterende werkgever of baas vraagt om doelgerichte mensen. Sla de vacature krant er maar eens op na.

Wat de meeste mensen niet weten is dat mensen die niet doelgericht zijn, per definitie procesgericht zijn. Kijkt de ene persoon kijkt meer naar het eind(doel), de andere kijkt meer naar de weg ernaar toe.

Er zitten voordelen aan doelgericht zijn, maar ook nadelen. En aan procesgericht zijn zitten natuurlijk ook zo z’n voor- en nadelen. Voordat ik dieper inga op de voor- en nadelen wil ik er eerst duidelijk maken wat het grote verschil tussen beide is.

Doelgerichtheid is dus, zoals ik al kort beschreef, de mindset die ervoor zorgt dat je van a naar b komt via de kortste route.  Procesgerichtheid is de mindset die zich vooral bezig houdt met het hoe achter wat je doet. Daarbij is het doel minder belangrijk is dan de weg ernaar toe. Voor procesgerichte persoonlijkheden maakt het niet zoveel uit waar ze uitkomen. Het gaat ze te tenslotte om de ‘reis’.

Zowel doel- als procesgerichtheid  hebben voor- en nadelen.

De voordelen van doelgerichtheid en procesgerichtheid zijn op zich redelijk evident. Doelgerichte persoonlijkheden bereiken snel(ler) hun doelen. Da’s natuurlijk wel een groot voordeel. Want als je sneller je doelen bereikt is dat natuurlijk heel mooi.

Procesgericht persoonlijkheden hebben als voordeel dat ze meer oog hebben voor alles wat er nog meer moet gebeuren. Meer oog voor detail zou je  kunnen zeggen. Ze kijken naar al die kleine dingetjes, al dat gefrut en gedoe tussen de regels door, en naar ieder detail. Dat maakt procesgerichte mensen wat ze in de volksmond ook wel ‘pietlutten’ noemen.

Daar staat dan weer tegenover dat procesgericht persoonlijkheden vaak grote moeite hebben om zaken af te ronden. Ze zijn snel afgeleid en hebben vaak ook moeite om hun ideeën succesvol voor het voetlicht te werpen. In de marketing van het bedrijf kan dat je natuurlijk behoorlijk tegenwerken.

Doelgerichte persoonlijkheden gaan daarentegen vaak voorbij aan de gevoelens en sensitiviteit van anderen. Daardoor zijn ze vaak ook minder goed in staat om op een dieper niveau contact te maken met anderen. En voor een deel hebben ze ook moeite om contact te maken met zichzelf, hun wensen en behoeften. Je snapt wel dat dit ook zo z’n weerslag kan hebben op je bedrijf. Bijvoorbeeld in een verkoopgesprek.

Dat doelgerichte mensen minder oog hebben voor detail, en over het algemeen, minder voelsprieten voor de gevoelens van anderen dan procesgerichte mensen is niet vreemd. Doelgerichte mensen zijn allemaal ook pro-actief terwijl procesgericht mensen reageren reactief zijn. In een volgend blog zal ik daar wat meer over vertellen.

En daar houden de verschillen niet op

Verschillende persoonlijkheden gebruiken ook verschillende taal. Het is heel bijzonder als je bijvoorbeeld een doelgericht persoon iets hoort uitleggen aan een procesgericht persoon, waarbij die personen vaak letterlijk langs elkaar heen praten.

Zonder dat ze van elkaar doorhebben praten ze dus letterlijk in een andere taal. Ze hebben per slot van rekening een heel verschillende mindset. En je bent je maar voor een heel klein deel bewust van je eigen persoonlijkheid als je er niet in getraind bent zoals ik, of bewust bent gemaakt zoals mijn klanten.

Gesprekken tussen doelgerichte en procesgerichte mensen kunnen pijnlijk zijn maar ook hilarische toestanden geven. Als jij van het modelletje snelle-actie-grote-klappen-snel-thuis bent, en iemand die graag ieder bloemetje onderweg wil bekijken legt je wat uit, dan gooi je jouw saus over het verhaal en een aanname is snel gemaakt. Het is één van de pijlers van humor, je wordt op het verkeerde been gezet omdat je gedachten, ideeën en overtuigingen een loopje met je nemen.

Wat betekent dat nou voor je business?

Ok, da’s natuurlijk allemaal heel mooi, ik geef toe, ik ben wel een beetje een vakgek, maar wat heb jij nou aan die kennis binnen je business? Het gaat om de balans. Er is geen goed of fout aan doelgericht of procesgericht zijn. Maar die mindset heeft wel degelijk effect op je bedrijf, op hoe je daarmee om gaat, en de mate van je succes en effectiviteit.

Tips voor procesgerichte en doelgerichte mensen. Procesgerichte mensen doen er goed aan om te werken met concrete doelen en globale planningen. Doelgerichte mensen hebben baat bij verdieping in de mens an sich, zowel zichzelf als anderen.

Het is heel belangrijk dat je je doel- of procesgerichtheid niet verloochent.  Ze zitten namelijk heel diep geborgd in jouw persoonlijkheid, je karakter, dat je ertegen verzetten gegarandeerd leidt tot stress, jezelf ongelukkig voelen en burn-out. Beter is het om je persoonlijkheid voor lief te nemen, ervan te houden en op te passen voor al te grote valkuilen.

Valkuilen liggen op de loer. Valkuilen zoals een boek gaan lezen, eerst die was opvouwen (ja, dat móet echt nu!) of, in mijn geval, uurtje gamen terwijl je dondersgoed weet dat je gewoon aan het uitstellen bent omdat je ergens geen zin in hebt of eng vindt. Of maar doordenderen zonder stil te staan bij wat jijzelf nou echt belangrijk vindt, of je klanten bijvoorbeeld. Oppassen dus!

Het is heel belangrijk dat je je bewust wordt en bent van je onbewuste gedachten, ideeën en overtuigingen. Zodat je binnen je bedrijf niet telkens in dezelfde valkuilen loopt. Heb je die balans gevonden, dan wordt het een heel stuk eenvoudiger om goed, succesvol organisch te ondernemen, zonder stress, gedoe of hoge latten.

Op je doelen en je manieren om daar te komen!

Michael

Ik ben wel benieuwd of dit blog iets losmaakt bij je. Of je het interessant of misschien juist complete onzin vindt. Zou je meer willen weten over je onbewuste persoonlijkheid?
Ik heb een hele leuke en korte test waarmee je een aardig inzicht krijgt in jouw mindset.
Je vindt die test via deze link.