De bijzondere voordelen van de AVG-privacywetgeving waar je niet eens bij stilstaat Heel lang geleden ben ik ooit eens zo dom geweest om me op te geven voor de Vriendenloterij. Het leek me wel een aardig en vriendelijk gegeven destijds. Natuurlijk is het gewoon een loterij met win-kans nul maar ach, die paar euro in de maand, wat scheelde het? Maar ik won werkelijk nooit wat en kosten liepen wel op. En, nog veel vervelender, ik werd helemaal plat gebombardeerd met post, mails en telefoontjes. Zodat ik vooral nóg meer loten kon kopen.

Ondanks dat ik me in het verleden schriftelijk, telefonisch en per mail had uitgeschreven, vriendelijk, onvriendelijk en ronduit boos, leidde dat er nooit toe dat ik minder post, mail of telefoontjes kreeg. Nu, dik 10 jaar later met de komst van de AVG-privacywetgeving, had ik eindelijk de reële mogelijkheid om me voor eens en voor altijd af te melden van hun niet aflatende stroom van verkoopspam. Na een fijne verwijzing naar mijn rechten en hun plichten in het kader van de AVG-privacywetgeving kreeg ik eindelijk de ‘je bent uitgeschreven’ respons. Yes! No more spam van de Vriendenloterij!

De AVG-privacywetgeving is is goed voor Know Like Trust

Een heleboel ondernemers vinden de AVG-privacywetgeving maar een onding. Enorm veel regelwerk, registratie, gedoe en zelfs kosten voor de aanpassing van hun website. Om nog maar te zwijgen over die verwerkers overeenkomsten met derde partijen zoals je accountant, je Autoresponder systeem zoals Mailchimp of het Nederlandse Autorespond.

Ja, in die zin kan de AVG best even vervelend zijn om te moeten regelen voor een zzp’er of mkb’er die het er allemaal maar even bij moet doen. Maar tegelijkertijd is het nu dus ook ergens wel fijn dat je uitschrijving ook daadwerkelijk effect heeft en tot resultaat leidt. Dat werkt natuurlijk 2 kanten op. Want het laat je klanten ook zien dat jij serieus bezig bent met hun gegevens. En dat vertrouwen is nodig wil je van bezoekers op je website klanten maken. In die zin geldt nog steeds het credo ‘know, like, trust’.

Wat doet de Autoriteit Persoonsgegevens

Als je wat statistieken wilt weten, de Autoriteit Persoonsgegevens heeft afgelopen maand zo’n 400 klachten behandeld. Nog even voor de beeldvorming; op 25 mei 2018 ging de Europese privacywet AVG in. In deze wet staan de eisen voor bedrijven bij het verwerken van persoonsgegevens. Mensen kunnen en mogen hun gegevens opvragen, en eisen(!) dat die verwijderd worden. De Autoriteit Persoonsgegevens controleert de naleving van de wet in Nederland.

Wist je bijvoorbeeld ook dat als jij op je website mensen een hele gemakkelijke manier aanbiedt om zich in te schrijven of te abonneren, je dan minimaal net zo’n gemakkelijke uitschrijf-mogelijkheid moet bieden? Willen jouw abonnees bijvoorbeeld geen nieuwsbrieven meer ontvangen? Of willen ze hun e-mailadres verwijderen? Maar krijgen dat niet of niet nét zo gemakkelijk voor elkaar? Dan ben je als bedrijf al in overtreding.

En nog veel meer!

Ook moet je als bedrijf heel precies bijhouden hoe je omgaat met persoonsgegevens die je deelt met derden. Je mag bijvoorbeeld zonder toestemming van de persoon in kwestie geen gegevens aan derden verstrekken. Je moet dus toestemming hebben om de gegevens te delen, ja dus ook met je accountant(!), en je moet kunnen aantonen wie toegang tot die gegevens heeft en hoe zij op hun beurt die gegevens weer beveiligen en wie daar dan weer toegang toe heeft.

Als het je een beetje duizelt, kan ik me dat wel voorstellen. Er komt nogal wat bij kijken jij die AVG-Privacywetgeving. Maar het is absoluut ook heel goed te doen en als je het eenmaal in kaart hebt gebracht, je website aangepast en de verschillende registraties hebt vastgelegd, dan ben je eigenlijk gewoon voorlopig even klaar.

Handig stappenplan voor een nog handigere prijs!

Daarom heb ik speciaal voor zzp’ers, mkber, scholen en stichtingen een handig stappenplan gemaakt dat je tegen een kleine en schappelijke investering kunt downloaden. In dit stappenplan staat precies wat er van je verwacht wordt. Hoe je geacht wordt dat te doen én hoe je dat het handigste doet. Compleet met sjablonen, voorbeelden en handige links. Klik op deze link om meer te lezen over het stappenplan en om het eventueel te bestellen.

De AVG-privavywetgeving vraagt best wel wat van ons ondernemers, maar ze geeft ook veel duidelijkheid en rechten. Uiteindelijk zijn we als ondernemer linksom of rechtsom ook klant of abonnee. Heb je je zaken AVG-technisch goed op orde, en met mijn stappenplan is dat echt geen enorme opgave meer, dan heb je ook enorm veel voordeel van de AVG-Privacywetgeving, toon je dat je een serieus bedrijf en betrouwbare partner bent. Wie wil dat nou niet zijn?!

Op je AVG acties!

Michael

 

PS: Lees ook even mijn andere tips over de AVG privacywetgeving