Het is alweer wat jaren geleden dat ik een event wilde organiseren dat ik maar niet vol kreeg. Wat ik ook deed, er gebeurde maar niks en heel langzaam aan begon ik de moed te verliezen. Ik begon zelfs te twijfelen aan mijn kunde en of ik wel geschikt was als ondernemer. En hoe meer ik mijn best deed, des te meer bekroop me het gevoel dat het me zo niet ging lukken. Na flink wat wikken en wegen, praten met mensen uit de branche wist ik wat er mis ging. Ik had simpelweg geen gericht publiek waar ik mijn event bij onder aandacht kon brengen. “Je moet heel simpel gewoon meer bezoekers trekken naar je website.”, was het advies. Makkelijker gezegd dan gedaan luitjes! Want hoe trek je meer bezoekers naar je website?
Hoe trek je meer bezoekers naar je website?
Hoe zorg ik ervoor dat mijn website beter gevonden wordt? Wat moet ik doen om meer bezoekers naar mijn website te trekken? En hoe zorg ik ervoor dat die bezoekers keer op keer terugkomen? Wat moet je doen om dat voor elkaar te krijgen? Het waren vragen waar ik ontzettend mee worstelde en waar ik ook vandaag de dag nog veel ondernemers mee zie worstelen. En het maakt dan niet eens uit of ze al wat langer bezig zijn of net gestart.
Waarom heb je überhaupt een website?
Er zijn verschillende redenen voor een website. Je wilt iets verkopen, je wilt iets vertellen of je wilt mensen informeren. Vaak gaan die zaken nog samen ook. Hoe dan ook, je wilt dus dat mensen meer dan eens op je website terecht komen en daar langer blijven dan 2 minuten.
Nou zijn er mensen die beweren dat je tegenwoordig, met alle social media, helemaal geen website meer nodig hebt. Maar niets is minder waar. mensen willen, ook nu nog, gewoon op hun gemak kunnen lezen wat jij doet, wat jij biedt en hoe je hen kunt helpen, buiten de sociale media om.
Een website is bedoeld om in ‘front of mind’ te blijven
Je wilt dus een website. En je wilt dat jouw website, in front of mind blijft bij je publiek. Dus is het noodzakelijk dat je ze iets geeft waar ze naar terug kunnen en willen keren. Dat kan een stuk uitleg zijn of foto’s van een project. Het kan ook gaan om iets wat je wilt vertellen of wereldkundig wilt maken, iets waar je aandacht voor wilt vragen, en ga zo maar door.
Maar je wilt natuurlijk niet iedere week je hele website omgooien om er maar wat nieuws op te hebben. Dat kost a) veel te veel moeite en b) maakt het je website er niet beter en duidelijker op. Je website moet juist een feest van herkenning zijn, niet steeds wat anders, dat verwart mensen enorm.
Bloggen is ijzersterk als je meer bezoekers naar je website wilt trekken
Door te bloggen, maak je je website enorm aantrekkelijk. Mensen vinden het razend interessant als je heel regelmatig interessante informatie, tips of reflecties aanbiedt. En tegelijkertijd laat je precies zijn waar je goed en sterk in bent.
En bloggen heeft nog een voordeel. Als je een blog schrijft wijzig je je website, dat vindt ‘ome Google’ heel fijn. En je geeft bezoekers een reden om nog eens terig te komen. zeker als je je steevast houdt aan een bepaald frequentie, wekelijks of maandelijks bijvoorbeeld.
Een bijkomend voordeel van bloggen is dat je je blogs ook kunt delen op sociale media. Daarmee laat je jezelf ook op sociale media zien en al sje het handig doet, trekt dat opnieuw bezoekers naar je website.
Waar moet je beginnen als je wilt bloggen?
Als je nog niet blogt dan is het dus belangrijk dat je daar zo snel mogelijk mee begint. Maar tegelijkertijd is het wel zaak dat je website daarop ingesteld staat. Zo doe je er handig aan om in ieder geval een WordPress website te hebben. Daarom kun je heel eenvoudig instellen dat je wilt bloggen.
Iedere keer dat je een blogt op je WordPress website schrijft, zorgt je website ervoor dat je blogs netjes gepresenteerd worden. Gebruik je een ander soort website, bijvoorbeeld Dreamweaver of Frontpage of een van de vele andere website varianten, dan moet je daar heel wat technisch werk voor verzetten. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Maar het schrijven van een blog is moeilijk! Toch?
Los van het technische dingetje vinden een hoop mensen het schrijven van een blog best wel een dingetje. Waar moet je over schrijven? Wat zullen mensen wel niet zeggen van jou ge-oreer? Vinden ze me niet arrogant? Of een betweter? En wat nou als ik iets schrijf waar iemand anders over denkt dan ik? En dan ook nog eens posten op Social media!?
Als je het eng vindt om in een blog mensen tips te geven, dan kun je ook denken aan andere blogs. Je kunt bijvoorbeeld een blog schrijven over een bepaald project waar je mee bezig bent. Door steeds een stukje over dat project te schrijven maak je vrij eenvoudig meerdere blogs. Zo kunnen mensen je voortgang eenvoudig volgen.
Maar je kunt bijvoorbeeld ook prima een blog schrijven over een reis die je maakt. En met een WordPress site kun je dat zelfs onderweg doen. Zo kunnen mensen virtueel met je meereizen. je kun je blog zelfs op je smartphone bijhouden. Dat is bijvoorbeeld wat ik heb gedaan met mijn hobby-site ‘Mike’s motorcylce memories’.
Meer bloggen = meer bezoekers
Als je blogt geef je bezoekers van je website én informatie, én een reden om terug te keren. En ze leren jou ook iedere keer dat je blogt weer een beetje beter kennen. Wil je het helemaal volgens het boekje doen, dan stuur je mensen af en toe en mail met kennisgeving dat je een nieuw blog hebt.
Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over het schrijven van een blog. Zo zijn er echte ‘do’s en dont’s’ en handige tips die je blog aantrekkelijker maken. Zo is er ook een bewezen manier die je helpt om heel snel een leuk blog te schrijven. Waar ik bijvoorbeeld vroeger wel een halve dag of een hele dag over een blog deed, doe ik dat nu vaak in minder dan een uur.
Belangrijke TIP: Vergeet niet dat mensen die op je website terechtkomen per definitie geïnteresseerd zijn in wat je doet, dus ze lezen graag over jou en wat je doet. Vind je bloggen nog wat eng, lees dan zeker even dit artikel.
Op heel veel bezoekers!
Michael
PS: Wil jij ook leren hoe je heel gemakkelijk en eenvoudig een blog schrijft dat bezoekers én klanten trekt? Geef me dan even een seintje via info@verdienwatjewaardbent.nl dan zal ik bij voldoende belangstelling een workshop van een dagdeel voor opzetten die je tegen een lage investering kunt bijwonen.
Geef een antwoord
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.