Veel zelfstandige ondernemers leven (nog steeds) in de veronderstelling dat ze harder moeten werken als ze meer willen verdienen. Je werkt je een slag in de rondte en denkt dat het bij het runnen van je eigen bedrijf hoort.

Je hebt weinig of geen tijd voor jezelf en je gezin en ‘on top of that’ is je omzet veel te laag in verhouding tot al je harde werk.

Herken je dit?

 

Er zijn 3 oorzaken die je tegenhouden te verdienen wat je waard bent…

  1. Schaalbaarheid: Je hebt niet voldoende helder hoe je jouw diensten zo kunt inrichten dat je ze kunt opschalen en met minder werk meer omzetgroei kunt realiseren
  2. Concurrentie en uurtarieven: Je vraagt veel te lage prijzen, want de concurrentie is goedkoper, waardoor je niet ontkomt aan het juk van uurtje factuurtje en hard werken
  3. Mindset: Je eigen overtuigingen en gedachten lopen je dikwijls in de weg, vaak zelfs zonder dat je je daarvan bewust bent.

Laten we de verschillende oorzaken eens nader onderzoeken. 

 

Oorzaak nummer 1 – je hebt niet geleerd hoe je je diensten kunt opschalen

Nagenoeg iedere dienst en veel producten zijn schaalbaar. Schaalbaar wil zeggen dat je dezelfde dienst of product tegelijkertijd aan meerdere mensen verkoopt. Omzetgroei is geen gevolg van harder werken maar van slimmer werken en schaalvergroten.

Door bijvoorbeeld je dienst die je normaal gesproken aan 1 persoon levert aan meerdere personen ineens te leveren kun je al heel veel winst behalen. Zo kun je vaste onderdelen van bijvoorbeeld een coaching die je aanbiedt in een training te verpakken. Je kunt er een training of evenement van maken waarin je én heel veel waarde geeft én een promotie voor je 1 op 1 coaching kunt doen. Op die manier hoef je ook niets steeds nieuwe dingen te ontwikkelen. Wel zo relaxed, nietwaar?

 

Oorzaak nummer 2 – je vraagt te lage prijzen 

Ik geef je een voorbeeld: De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen.

Wat de fietsbranche dus wel heeft geleerd en de gemiddelde zelfstandige ondernemer niet, is dat je simpelweg meer kunt verdienen door hogere prijzen te vragen. Door je prijzen te verhogen hoef je je dienst ook minder vaak te verkopen. En laten we wel zijn; 10 keer iets aan de man brengen voor €100,00 is lastiger dan 1 keer iets aan de man brengen voor €1000,00.

Bijkomend voordeel is ook dat je die ene klant veel meer aandacht kunt geven want je hebt minimaal 8 keer tijd bespaard. Dat is lekker voor jou, want je werkt minder hard en houdt meer tijd over. En het is ook fijner voor jou klanten want die krijgen meer aandacht, worden meer gehoord en zullen per definitie meer tevreden zijn.

 

En de laatste oorzaak, oorzaak nummer 3… Mindset 

Je kunt, wilt of durft geen hogere prijzen te vragen en je producten schaalbaar re maken omdat je belemmerende overtuigingen hebt die je dat niet toestaan.

Zo geeft het woord ‘verkopen’ sommige van ons al een allergische reactie als ze er alleen al aan denken, laat staan wat er gebeurt als ze het ‘moeten’ doen.

Je gedachten zeggen dan zoiets als; “Als je er geld voor vraagt ben je onaardig / arrogant / geldwolf / kapitalistisch (*doorhalen wat niet van toepassing is).”

of

“Voor mijn dienst gaat dat niet werken want… De concurrentie vraagt minder / ik ben niet goed genoeg / ik weet niet genoeg / ik durf dat niet / dan ben ik niet waardevol / dat is veel te veel gedoe.” (*doorhalen wat niet van toepassing is).

Mindset, of beter gezegd het ontbreken van de juiste mindset, is in nagenoeg alle gevallen de oorzaak voor de problemen waar de meeste zelfstandigen mee worstelen. Maar juist bij die mindset is heel veel winst te halen. Daarom coach ik mijn klanten naast de marketing vooral op hun mindset. Wat ik daarbij zie ik dat de taal en woorden die ze gebruiken van doorslaggevend belang zijn voor een positief zelfbeeld en daarmee voor hun succes en hun omzet.

“Mindset is key, in alles wat je doet en onderneemt”

De overtuigingen en gedachten die alles bepalen wat je doet, of je nou een broodje koopt bij de bakker of je bedrijf runt, noem ik drijfveren. Je drijfveren hebben maar 1 primair doel. Dat primaire doel is het oude bij het oude laten, en vooral geen rimpelingen in de vijver veroorzaken.

Werk je niet aan je drijfveren, die belemmerende set van overtuigingen die allesbepalend zijn, dan is tijd, geld en moeite investeren in marketing, kennis of tooling volledig zinloos. Want je bedrijf; dat ben jij! En tegen een mindset die je niet helpt is geen marketingkruid opgewassen! Het is dus belangrijk dat je precies doorkrijgt op welke manier jij jezelf tegenhoudt en onbewust tegenwerkt.

Om je te helpen dat inzicht boven water te krijgen heb ik een korte test gemaakt. Met die test weet je je binnen 5 minuten precies wat je grootste struikelblokken zijn.

Klik hier om naar de test te gaan en te ontdekken hoe en vooral ook waarom je jezelf tegenhoudt. 

Op je mindset,

Michael

Ik ben heel benieuwd of jij last hebt van belemmerende gedachten. En zo ja, welke  dat zijn, laat het gerust weten. Vind je het volkomen onzin wat ik schreef, laat het me weten, het mag er allemaal zijn. 👍

 

Wil je trouwens meer weten over ideeën, gedachten en overtuigingen die je tegenhouden?

Meld je dan aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

 

{a308ar7813}