Edit_4x_rifle_scopeNa een dag hard werken ontspan ik graag met een potje Destiny. Destiny is een computerspel waarbij je samen met teamgenoten monsters verslaat. Even helemaal los komen van de dag. Ja, ik weet het, het is een beetje onzinnig, maar zo hebben we allemaal onze tik, toch!? 😉

Volledig in trance, gefocust op de TV en mijn spel, probeer ik de wedstrijd te winnen. Mijn ogen schieten van links naar rechts, en telkens als ik op 2 aanvallers tegelijk schiet raak ik geen van beiden. “Let dan op, man!”, roept mijn teamgenoot als ik voor de zoveelste keer ‘doodga’ omdat ik weer met ‘hagel’ schiet.

Ook in je marketing wil je heel gericht ‘schieten’. Hoe nauwkeuriger je richt, hoe beter je je klanten kunt bedienen en hoe aantrekkelijker je wordt. Schiet je met ‘hagel’, dan raak je niemand.

Nauwkeurig schieten doe je door een vizier op je ‘marketinggeweer’ te zetten. En een vizier vraagt afstelling. Anders zoom je wel in maar als je vizier niet goed afgesteld staat, schiet je ondanks je zoom alsnog mis.

Je marketingvizier kun je het beste voorstellen als 3 cirkels die elkaar deels overlappen. Op het kruispunt van die 3 cirkels, zit je niche. Je niche maakt onderscheidend en aantrekkelijk. Alles daarbuiten is diffuus en verwarrend. En een verwarde klant is geen klant!

Met 3 simpele stappen kun je je niche bepalen en stop je met het schieten met hagel. Voor het afstellen van je marketingvizier en het bepalen van je niche moet je namelijk 3 dingen weten.

  1. Bepaal je ideale klant
    Is je ideale klant echt de klant waar je nu voor werkt? Of zou je liever werken met klanten die meer bij je passen? En wie past er bij jou? Zijn ze bereid om te investeren om hun probleem op te lossen? Het zijn deze vragen die je helpen je ideale klant te vinden.
  2. Bepaal wat het probleem van je ideale klant is
    Wat is het prangende probleem van jouw ideale klant? Waar lopen ze tegenaan? Wat willen ze bereiken wat nu niet lukt? Stel vragen en luister, ontdek de rode draad.
  3. Bepaal jouw expertise en hoe die jouw ideale klant helpt
    Waar ben jij nou heel erg goed in? Wat vind je leuk om te doen? Waar krijg je energie van? Welke oplossing biedt jij die het probleem van je ideale klant oplost? Dit zijn de vragen die je aan jezelf moet stellen.

Teken nu die 3 cirkels en pinpoint jouw niche. Beschrijf je ideale klant, beschrijf waar ze mee worstelen en hoe jij hen helpt. Jouw unieke, authentieke en specifieke manier waarop jij hen kunt helpen.

“Ok, nou heb ik er genoeg van!”, roep ik uit als ik voor de 16e keer wordt weggevaagd terwijl ik zowel links als rechts iets probeer te raken. Ik zet mijn vizier op mijn blaster, ik richt en ‘pats’, raak! En nog Ă©Ă©n, en nog Ă©Ă©n! Als na 6 minuten de game over is, sta ik bovenaan de lijst. “Yes, eindelijk gerechtigdheid!” 😉

Het ontdekken en bepalen van je niche is best een klusje. Het vraagt tijd en inzet en betekent het verschil tussen doormodderen of succesvol zijn. Het helpt enorm als je hier met iemand met verstand van zaken over kunt praten zodat je gericht met je marketing aan de slag kunt. Hoe niche’r, hoe beter!

Michael

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook