TED talkVeel mensen vinden het moeilijk om inhoud voor hun artikelen of webinars te bedenken. Ze denken te diep of te ver of dat ze te weinig te bieden hebben. En dan ook nog een aanbod doen!? Pff, waar te beginnen? Hoe bedenk je nou een zinvol webinar? En hoe zorg je ervoor dat je niet vreselijk langdradig wordt of saai?

Simpel: hou een Tedtalk! Als je niet weet wat een Tedtalk is, Google dan eens op ‘Tedtalk’ en laat je verrassen. Een Tedtalk duurt maximaal 18 minuten. En niet voor niets. De maximale tijd om je publiek geïnteresseerd te houden is namelijk zo’n 18 minuten.

Natuurlijk bestaat een goed artikel, webinar of andere presentatie ook uit een goed verhaal, een anekdote of informatie. En een goed verhaal heeft ook een aantal vaste punten. Een aantal aspecten die telkens terugkomen en die ervoor zorgen dat je lezers je webinar interessant en waardevol vinden.

Om je te helpen om inspirerende artikelen en webinars te maken geef ik je hieronder 5 stappen die je daarbij helpen. Als je deze 5 stappen volgt, dan zet je keer op keer een webinar neer dat goed bezocht wordt en dat doet wat het moet doen; klanten krijgen en omzet stijgen. Of een interessant en leesbaar artikel.

Tip 1. Benoem het Probleem

Benoemd precies dat waar jouw klant mee stoeit. Hoe meer je aansluit bij wat hen raakt, waar ze mee stoeien en dat hun verlangen raakt, des te effectiever ben je. Ieder willekeurig probleem heeft verschillende gevolgen. Problemen kosten tijd, moeite, geld en schaamte.

Benoem die gevolgen van hun probleem. Mensen willen bijvoorbeeld een nieuwe website of leren een salepage te schijven. Niet omdat ze het mooier of beter willen kunnen maar omdat ze onvoldoende bezoekers hebben of, als die bezoekers er wel zijn, ze onvoldoende klanten binnen halen.

Dit is de pijn die je moet noemen. Vertel ze precies waar ze tegenaan lopen, in real life teksten die je bij de bushalte gevoerd zou kunnen hebben.

Tip 2. Vul het probleem aan

Ieder probleem heeft een extra voorbeeld nodig. Een uitvergroting en die nog meer uitdiept wat hun werkelijke probleem is, wat de effecten en consequenties daarvan zijn en wat er gebeurd als je het niet oplossen.

Hoe meer je aansluit, des te meer herkenning krijg je. En dat levert erkenning en aansluiting op. Je verovert een plek in hun hart omdat jij begrijpt wat er speelt.

Tip 3. Vertel jouw verhaal

Vertel je klanten waarom je hen wilt helpen. En ondersteun die wens met jouw eigen verhaal. Wat is jouw ervaring. Onderschat de kracht van verhalen niet. Ze zijn sterker dan welke andere strategie dan ook en omdat ze echt zijn, en vanuit jouw hart en ervaring komen, hoef je er niet al te diep over na te denken of gekunsteld te doen. Vertel gewoon jouw verhaal, want ook jouw verhaal is bijzonder en interessant.

Tip 4. Geef aan wie je al hebt geholpen

Vertel altijd wie je al hebt kunnen helpen. Heb je nog niemand kunnen helpen ga dan op zoek naar mensen die jou willen helpen om je eerst succes te boeken. Bied bijvoorbeeld een pilot aan. Desnoods gratis, als je er maar voor zorgt dat je na afloop een spetterende aanbeveling krijgt zodat je bewijs hebt van hoe jij mensen kunt helpen.

Hoe persoonlijker een aanbeveling is, met naam en toenaam, des te sterker is ‘ie en des te overtuigender. Noem zeker 2-3 gevallen waarin jij hebt kunnen helpen. Gewoon omdat wat anderen zeggen sterker werkt dan jouw eigen aanprijzing van je kunnen.

Tip 5. Deel je aanbod

Bied een oplossing in de vorm van een aanbod. Vertel wat jij kunt doen en hoe jij mensen kunt helpen om van hun probleem af te komen. Bied perspectieven op die tijd, moeite, geld en schaamte voorkomen en bied ze een nieuwe horizon.

Bied je lezers en deelnemers een toekomst waarin ze voldoende geld hebben, gemakkelijker aan hun klanten komen en meer bereiken. Vertel ze wat ze uitsparen en hoe trots ze daarna kunnen zijn. Vertel ze wat hun succes zal beteken voor hun imago. Houd je verre van het ‘hoe’ en richt je op het eindresultaat.

Met deze 5 tips stel je keer op keer een interessant artikel, webinar of teleseminar op. Maar je kunt deze tips natuurlijk ook gebruiken in je dagelijkse activiteiten zoals je trainingen (als je bijvoorbeeld een trainer bent).

Mijn laatste extra tip is: wees energiek. Hoe meer energie er is hoe meer mensen geneigd zijn om tot daadwerkelijk actie over te gaan. Stel daarom ook expliciet een vraag. Vraag hen in actie te komen en spoor ze aan.

Dus resumé: hou je je aan die 18 minuten, en gebruik je deze 5 tips dan heb je samen met je introductie, aanbod en afsluiting een interessant, krachtig en compact webinar of artikel.

Heel veel succes met je volgende artikel of webinar.

Michael

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook