Binnenkort ga ik met mijn gezin naar Japan. Dat wordt natuurlijk supergaaf meer is wel één klein dingetje wat een lichte domper op de feestvreugde zet. Om naar Japan te komen moet je minimaal 11 uur in een vliegtuig zitten. En nou ben ik niet zo’n vlieger. Behoorlijk spannend dus voor mij en daarom hoog tijd om een paar irreële gedachten de grond in te boren! Dus maakte ik een afspraak om van mijn vliegangst vlieglol te maken. “Maar euh…” zei de therapeute na een korte intake; “Je kunt het niet bij je verzekeraar declareren dus ik denk dat je het te duur vind.” “En ik denk…” knipoogde ik terug; “dat je daar daar een paar aannames maakt die een succesvol bedrijf in de weg staan”.
Mensen hebben bakken vol met irriële gedachten en aannames. Jij, ik en de rest van de wereld. We hebben ideeën over wat hoort en niet hoort, over wat respectvol is en wat niet, en over wat andere mensen denken. Ik heb ze zelf natuurlijk ook en ik merk ze ook bij mijn coachees. Ze hebben aannames over wat andere mensen denken over hen, hun diensten en hun prijzen. En ook daar zitten echt een paar hele hardnekkige aannames bij die een succesvol bedrijf in de weg staan.
Aanname #1 Dat betalen ze nooit
“Dat willen mensen niet betalen” is één van de meest gehoorde reacties als ik mijn coachees adviseer om hogere prijzen te gaan vragen. En vervolgens komen ze met hele busladingen aan voorbeelden van potentiële klanten die afhaakten na het horen van de prijs. Bijvoorbeeld omdat de concurrent minder vraagt.
Maar vaak zit er ook weerstand omdat zijzelf eigenlijk niet overtuigd zijn van hun eigen kennen en kunnen. En daar zitten weer aannames aan vast zoals; “Dan gaan ze naar de concurrentie want die is goedkoper (en doet blijkbaar hetzelfde zoniet beter dan ik).” En “Als ik dit bedrag vraag dan verwacht mijn klant meer van me!” Wat onzin is, want een klant verwacht altijd dat je je beste beetje voorzet.
Zo kocht ik als ventje van 7 ooit eens een balpen van wel 10 cent, mijn héle snoepbudget voor die dag, bij de boekhandel om de hoek. Kon ik mooi tekenen! Vol enthousiasme sloeg ik aan het tekenen om te merken dat mijn pen het niet deed! Dikke tranen natuurlijk en hop, klagen bij moeders. Die stuurde me subiet terug en na 5 minuten was ik terug maar zonder nieuwe pen. “Wat verwacht je dan voor die 10 cent!? zei de verkoopmeneer tegen me, mama” kwam ik afgedropen terug. “Dan ga je nu terug en zeg je ‘dat ‘ie het doet!’ ” was mijn moeders reactie. 5 minuten later was ik lekker aan het tekenen met een nieuwe pen. 😏
Aanname #2 Dat kunnen ze niet betalen
Een andere hardnekkige aanname is die van het niet kunnen betalen van hogere prijzen. Van de week las ik dat je met Warren Buffet kunt lunchen. Dan kun je hem vragen stellen over aandelen en effecten. Kost wel wat zo’n lunch afspraak. Ergens tussen een paar ton tot een beetje meer. Nou ben ik niet heel snel geschokt als ik wat forsere investeringskosten voorbij zie komen maar ik geef eerlijk toe dat hier bij mij wel een aanname voorbij kwam. “Dat betaalt toch geen hond!”, maar het zal je verbazen, of misschien ook wel niet, ze staan in de rij!
Dus ook die aanname klopt niet. Als mensen ergens voldoende waarde in zien, zijn ze bereid om alles te betalen wat ze kunnen missen. “Ah! Nou heb ik je…” hoor ik je denken ;”zie je wel, niet iedereen kan of wil dat betalen!”. Maar in werkelijkheid betekent dit niks anders dan wanneer mensen jouw prijzen niet willen of kunnen betalen, je simpelweg in de verkeerde doelgroep aan het roeren bent. Warren Buffet vraagt deze bedragen ook niet aan de portier bij zijn hotel, alhoewel die portier misschien best met Warren wil lunchen, is het gewoon niet zijn doelgroep.
Aanname #3 Anderen kunnen dat beter of weten meer dan ik
En zo komen we bij weer een andere irriële gedachte en aanname, namelijk die van “Ik kan geen beter betalende doelgroep aantrekken.” Als ik doorvraag op deze gedachte dan komt daar steevast zoiets uit als “Ik ben geen Warren Buffet, ik kan dat niet.” Het gaat dus allang niet meer om hogere prijzen en wel of niet krijgen van klanten die dat kunnen en willen betalen. Het gaat om jezelf kleinhouden, jezelf als minder waardevol zien ten opzichte van anderen en puur en alleen om en over jouw eigen gedachten, aannames en overtuigingen.
Aanname #4 Mensen zitten niet te op mij wachten
Ok, nog eentje dan als uitsmijter. Een hele hardnekkige aanname die een succesvol bedrijf in de weg staat is die waarbij mensen de aanname maken dat ‘anderen niet op hen zitten te wachten ‘. Deze aanname heeft meer te maken met hoe je tegen jezelf aankijkt dan dat er echt niemand geïnteresseerd is en in jou, niemand van je wil horen en niemand op je zit te wachten.
Want als jij nu mensen hebt die jou volgen. Bijvoorbeeld op Facebook, Twitter of LinkedIn, dan zijn mensen dus geïnteresseerd in jou en wat jij doet. Misschien heb je zelfs wel een lijst met abonnees. Zo’n lijst waarvan Warren Buffet zegt; “Je mag me alles afnemen behalve mijn lijst met abonnees.”, dan is er dus gewoon een groep van mensen die jou volgen en tussen die mensen zitten gegarandeerd mensen die wel bereid zijn om een grotere investering te doen. Er zitten dus wel degelijk mensen op je te wachten!
It’s all in the mind(set),
Michael
PS: Als je een lijst hebt van klanten, abonnees of bijvoorbeeld clubleden, dan verwerk je persoonsgegevens en dus moet je voldoen aan de AVG-privacywetgeving. Van de week stuurde ik mijn lijst een aanbod voor een individuele AVG-dag waarin je in 1 dag helemaal AVG-compliant bent. Niet geschikt voor iedereen op mijn lijst, maar de eerste week is al volgeboekt met ondernemers die korte metten willen maken met de AVG.
Wil jij ook in 1 dag AVG-compliant zijn en al je AVG zaken op orde hebben? Voor €749,00 kun je een woensdag of vrijdag bij mij boeken klik hier, voor €949,00 een zaterdag, klik dan hier.
Geef een antwoord
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.