email listHeel veel startende ondernemers beginnen vol goede moed aan hun bedrijf. Ze hebben vaak in de loop der tijd een aardig netwerk opgebouwd en ze verdienen best OK.

Ze houden zich vaak nog helemaal niet bezig met het opbouwen van een mailinglijst. Sommigen vinden het niet nodig, ze verdienen toch goed. Anderen vinden het ‘not done’ en weer anderen durven het niet. Daarmee laten ze heel veel kansen voor zichzelf en hun klanten liggen.

Ik las van de week zelfs iemand die helemaal pro ‘werken voor verzekeraars’ was en dus geen lijst nodig had.. Alsof die verzekeraars jouw beste ‘interest at heart’ hebben. Not! Verzekeraars willen alleen het meeste van jouw kennis tegen de minste vergoeding. En aangezien zij heel goed door hebben hoe schaarste werkt, moet je je in allerlei bochten wringen om aangesloten te blijven.

Ongeacht waar je staat met je bedrijf, ongeacht je omzet of de grootte van je netwerk, vroeg of laat loop je tegen de grenzen aan van wat je kunt verdienen. En dat is meestal vroeger.

Als je primaire netwerk is opgedroogd, drogen je inkomsten ook op. Of je komt gewoon niet voorbij een bepaald aantal klanten. Je kunt niet verder uitbreiden omdat jij ook maar 24 uur in een dag hebt. Kortom, je zit klem en komt niet verder.

Ik heb dat zelf ook meegemaakt. In de eerste jaren van mijn bedrijf liep het heel goed. Sterker nog, mijn eerste opdracht was goed voor 20k! Maar na verloop van tijd werd ik minder en minder gevraagd en moest ik leuren (en zeuren). Dat voelde over en weer natuurlijk helemaal niet goed.

Totdat ik iemand ontmoette die me vertelde hoe het kwam dat mijn omzet terugliep. En dat dat niet aan mij lag, maar aan het feit dat ik geen mailinglijst had. Toen ben ik begonnen met het aanbieden van een gratis eBook. Mensen die dat eBook wilden hebben schreven zich in als abonnee op mijn lijst. In no time groeide mijn lijst én mijn omzet!

Alhoewel ik tegenwoordig vooral webinars gebruik om mijn lijst en omzet te vergroten, maak ik ook nog steeds gebruik van een eBook. Om de zoveel tijd schrijf ik een nieuw eBook in aanloop naar bijvoorbeeld een event of een onderwerp dat me na aan het hart ligt.

Je kunt niet vroeg genoeg, of te laat, beginnen met het opbouwen van je lijst. Abonnees op je lijst zijn voorgesorteerd op jouw dienst of product. Ze hebben interesse en wachten op jouw passende aanbod.

Je lijst is het belangrijkste dat je hebt en zorgt voor een vaste stroom van geïnteresseerden, fans, klanten en omzet. Je lijst biedt ook mogelijkheden voor passief inkomen; omzet waar je niet voortdurend voor hoeft te werken.

Er zijn verschillende manieren om je lijst op te bouwen maar eentje steekt er met kop en schouders boven uit. Webinars en online trainingen, leveren veel meer abonnees op dan eBook’s, twittervolgers of Facebook likes. Natuurlijk zijn social media belangrijk, maar slechts als aanloop naar je webinars en als opbouwers van je lijst

Conclusie: Vroeger of later is je primaire netwerk opgedroogd. Het droogt op omdat de oplossing die jij biedt niet voor iedereen die je kent nodig is. Daarom is het opbouwen van je mailinglijst vanaf het begin af aan ontzettend belangrijk! En niet opvallen en niet opbouwen van je lijst is dus het stomste dat je kunt doen.

Succes met de opbouw van je lijst en je inkomen!

 

 

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook