Hogere prijzen en meer verdienen?Moordende concurrentie, dat is meestal wat ik hoor als ik mijn klanten vraag waarom ze zichzelf zo laaggeprijsd in de markt zetten. Wat is daarna meestal hoor is dat de concurrent het ook zo doet. En dat is naar alle waarschijnlijkheid diezelfde concurrent die ook worstelt met klanten krijgen. Voor dezelfde reden als jij. Het is domweg te goedkoop.

Het is dus ontzettend belangrijk dat je goede prijzen vraagt voor je diensten. En meestal betekent dat voor de meeste onder ons dat kijken wat de concurrent vraagt en daar net even onder gaan zitten. Je zet jezelf dus gewoon in de uitverkoop!

Ik vertel je een waar gebeurd verhaal uit mijn jeugd. Toen ik een jaar of 18 was had ik samen met een vriend een broodjeszaak. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar het is wel zo 🙂 En één van de dingen die we verkochten, of beter gezegd probeerden te verkopen, was erwtensoep met worst, roggebrood en spek. En die boden we aan voor 2 gulden(!) 50. Jaha!

En die erwtensoep was geweldig! Al zeg ik het zelf. Maar hij verkocht voor geen meter. Dus waren we zelf onze beste erwtensoepklanten. En hij was lekker! Maar ja, hij verkocht voor geen meter dus ook al hadden we zelf geen honger, helemaal geweldig vonden we niet want we moesten iedere dag 10 liter van onze verse soep weggooien.

En iedere dag kwam er een heel oud mannetje bij ons in de zaak. Een beetje vreemd ventje vonden we hem. Maar goed, hij was wel goed voor een bak koffie, een uitsmijter en een broodje dus we waren allang blij. En hoe gaat dat met vaste klanten? Je raakt eens aan de praat en zo kwam de soep aan de orde.

“Ja, die is ook veel te goedkoop, jongens”, was zijn directe reactie! “Huh!? Te goedkoop wat is dat nu weer voor onzin?!’ riepen we in koor. “Nou, kijk jongens, mensen denken gewoon dat die soep, met al die extra’s, spek, en noem maar op, voor die prijs…? Dat kan niet veel zijn!”

We verklaarden dat vreemde oude kereltje natuurlijk meteen helemaal geschift. Wat wist hij nou!? Als we het duurder maakten dan zou die heerlijke erwtensoep natuurlijk helemaal niet meer verkopen. Goedkoper maken, dat was wat we moesten doen!

Maar ja, dat hadden we al weken gedaan en iedere dag moesten we die soep weggooien. En dat oude ventje bleef ons maar bezweren dat we er meer van zouden verkopen als we de soep duurder zouden maken. Tja, wat was nou wijsheid?

“OK, we proberen het één dag! (ouwe!)”. We prijsden de soep van 2 gulden 50 naar 4 gulden 95! Groot bord buiten, krijt erop en pats “Heerlijke erwtensoep fl4,95 !!” Hah, dat ging natuurlijk nooit werken! Wij konden vanavond weer soep eten!

Zo’n beetje tegen twaalven kwamen de eerste lunchers binnen. Die stonden even naar ons te kijken, en vervolgens naar het bord aan de muur. Zo’n zwart bord met van die randjes waar van die witte priklettertjes in konden, ken je dat nog? En bestelden… soep! “Doe mij maar zo’n bak snert mannen!”, “Ja, mij ook” en “Hier ook ééntje!”.

Enigszins aan de grond genageld keken we vanuit onze ooghoeken naar het ouwe kereltje. Die zat met een klein ‘zie je wel’ glimlachje zijn uitsmijter te verorberen. “Nou mannen, vandaag nog!” de hongerige wolven wilden soep! Nou, die konden ze krijgen. Alleen met de soep hadden we die dag onze weekomzet verdubbeld.

Prijzen zeggen iets over je product en over jouzelf. Over je geloof in je product, dienst en over je geloof in jouzelf. Over wie jij bent en waar je voor staat. Hogere prijzen beteken simpelweg kwaliteit, expertise en in hoeverre jij achter je dienst staat. Het zijn geen appels toch? Of snoepjes van dertien in een dozijn die je op iedere hoek van de straat kunt vinden?

En goede prijzen zijn hoge prijzen. Eigenlijk is er geen echte limiet aan de prijzen die je durft te vragen. Maar ik stel voor dat je per vandaag je prijzen minimaal verdubbeld zodat het net even onwennig voelt om ze te zeggen maar goed genoeg om ze te zeggen.

Oh ja, er was wel één nadeel aan die nieuwe prijstactiek. Nu moesten we iedere dag maar afwachten of we zelf ook nog wat van die lekker erwtensoep met roggebrood, worst en spek konden eten. 🙂

Op je succes!

Michael

PS: wil je weten of jouw prijzen de juiste hoogte en uitstraling hebben en waarom je ze niet durft te verhogen? Vraag dan via deze link een gratis stategiegesprek aan zodat ik je kan helpen deze horde te nemen en echt succesvol te worden. Wacht niet te lang, ik zijn slechts een  beperkt aantal plekken.