Hoe bepaal ik mijn uurtarief als zzperIk ben sinds kort ZZP’er en op zoek naar wat een goed uurtarief is…

Wat is nou een goed uurloon of uurtarief voor een ZZP’er? Deze vraag leeft bij veel startende ondernemers. Maar niet alleen bij startende ondernemers, hoor. Ook mensen die al jaren bezig zijn worstelen soms nog met deze vraag. Of ze worstelen er niet mee, maar dan blijkt al snel dat ze veel te weinig rekenen waardoor ze zichzelf feitelijk tot enorme hard en veel werken of de bedelstaf veroordelen.

En mensen geven de meest bizarre adviezen. Van 4x wat je in loondienst verdient tot en met allerlei sites die uurtarief berekeningen aanbieden en meer van dat soort goed bedoelde maar onhandige adviezen. Het zijn ook vaak adviezen die meer te maken hebben met de money mindset van de adviseur dan met de werkelijke waarde van dat wat de vrager aanbiedt.

De waarde van jouw dienst bepaalt de waarde die je kunt vragen

Er is feitelijk geen beperking als het gaat om je prijs vaststellen. Waar het om gaat is de waarde die jouw dienst vertegenwoordigt, de waarde die je zo je klanten bespaart en je doelomzet die je wilt verdienen. Als je maar een groot genoeg, erg genoeg probleem oplost, zijn mensen bereid daarvoor in de buidel te tasten.

Hetzelfde geldt als je een bepaald genot verschaft dat mensen heel graag willen hebben. Met enige regelmaat gaat er een stripboek (Kuifje, Batman, e.a.) voor vele 10-duizenden euro’s onder de hamer. In London kun je bijvoorbeeld een curry-maaltijd nuttigen voor 4 personen, voor een paar duizend euro. Daar geldt dan weer het ‘Kijk eens wat ik kan betalen’ principe.

Het gaat erom wat jij jouw dienst waard vindt

Kijk, ik zeg zeker net dat je per morgen jouw dienst maar voor €1000,00 per uur moet gaan aanbieden. Alhoewel er zeker coaches zijn die dat doen én daarmee wegkomen. Wat ik adviseer, is dat je een prijs vraagt die de waarde van jouw dienst écht vertegenwoordigt.

Er zijn wel degelijk formules om een kloppend uurtarief samen te stellen. Maar die formules hebben pas zin als je jezelf niet langer vergelijkt met je collega-ondernemers en je eigenwaarde durft vast te stellen. Je kijkt dus per definitie niet(!) naar wat je concurrent vraagt! En het enige waar je zo’n uurtarief voor gebruikt, is om jouw eigen uren te verrekenen, niet om door te bereken aan je klanten.

Toen ik dat zo een tijdje terug in een Facebook discussie verkondigde waren de reacties niet mals. Iemand zei: “Klinkt natuurlijk allemaal leuk en aardig. Ik vind dat ik 65 euro per uur zou moeten kunnen vragen. Maar in de praktijk loop ik dan opdrachten mis en verdien ik dus niets. Mijn advies: Kijk wat haalbaar is maar prijs jezelf niet uit de markt omdat je vindt dat je het waard bent. Op die manier zit je snel aan de bedelstaf.”

“Met hogere prijzen raak ik aan de bedelstaf…”

“Zo raak je aan de bedelstaf.”… en dat was dan nog een ‘aardige’ reactie. Al denk ik niet dat deze persoon daarmee de bedelstaf lang gaat ontlopen. Want denk even met me mee….

De reactie was “65,00 per uur…  zou moeten vragen…” Zou! Dus de persoon in kwestie vroeg minder. Toen begon ik snel even te rekenen in gedachten. Minus btw? Minus investeringen? Minus belasting? Minus verzekeringen? Minus gas en licht? Minus oude dag voorziening? Minus onvoorziene uitgaven? Minus je pennetje, je printer-cartridge, je papier, etc.?

Veel ZZP’ers werken voor een schijntje. Als je al je kosten, investeringen en reserves bij elkaar optelt en dan aftrekt van een uurtarief van bijvoorbeeld €65,00 dan werk je voor grofweg €10,00 tot 15,00 per uur netto. Dat zijn loondienst-bedragen, dus het klinkt misschien nog niet eens zo gek. Maar daarvoor moet je dan wel álle risico’s en álle onkosten dragen.

Uurtarieven leiden, zoals in die discussie terecht werd opgemerkt, ook nog tot prijsvergelijk. Want waarom zou je bij de ene aanbieder voor dezelfde appel meer betalen dan bij de ander? Dat doet geen hond inderdaad. Zou ik ook niet doen. Dus zodra je gaat werken met het zogenaamde ‘uurtje-factuurtje’ model ben je niet alleen een dief van je eigen portemonnee, maar ook hard op weg naar een burn-out.

Werken met uurtarieven is niet schaalbaar.

Er zit nóg een addertje onder het gras: uurtarieven zijn niet schaalbaar. Je kunt op een gegeven moment niet meer of langer werken omdat je uren per dag gewoon op zijn. Zelfs als je heel hard werkt, dan kun je misschien 6 klanten op een dag helpen. En wil je dan een aardige omzet overhouden aan het eind van het jaar, dan moet je heul veul uurtjes werken. (En ben je daar nou écht ZZP’er voor geworden?)

Als uurtarieven niet de weg voorwaarts zijn, wat is dan wel de manier? Simpel, hogere prijzen vragen voor diensten die je ook anders aanbiedt. “Huh, wat bedoel je daar nou weer mee?”, hoor ik je denken. Nou, komt ‘ ie. Hogere prijzen vragen prijzen je juist niet uit de markt. Hogere prijzen zetten je neer als expert en waardevolle dienstverlener. Ze onderscheiden je van de rest van aanbieders.

Werken met hogere prijzen, voor sets van diensten, een service of programma maken je als dienstverlener waardevoller. En ze ontnemen je klant de mogelijkheid om op basis van een bepaalde dienst een bedrag per uur te vergelijken met andere aanbieders. Daarbij bied je niet alleen die ene dienst aan (coaching bijvoorbeeld) maar een set van activiteiten waarmee je klant sneller en betere stappen gaat zetten. Dat is natuurlijk een heel andere insteek, vind je niet?

Hogere prijzen vragen is daarom één van de eerste dingen die ik mijn klanten leer.

Laten we wel zijn, je bent toch zelfstandig ondernemer geworden omdat je denkt dat jij het beter kan dan wat je voormalig werkgever leverden? Dat je wilt leven in vrijheid en kunt doen en laten wat je wilt, en dat, terwijl je ook nog eens mensen helpt. Dat jij wel dat onderscheid wilt maken en die belangrijke verandering of hulp wilt helpen verwezenlijken? Toch niet om je eigen loonslaaf te worden?

Werk je met uurtarieven, dan werk je feitelijk in loondienst, in je eigen bedrijf. Voor de slechtst denkbare baas die er is; jijzelf! Die baas van wie je nooit ziek mag zijn, van wie alles perfect moet zijn, en die niet aan vrije dagen doet! Of wil je misschien toch liever vrijheid, voldoende verdienen om jezelf en je gezin of partner te onderhouden? Met tijd van leven en aandacht voor jezelf, je partner of je gezin.

Er is uiteindelijk maar 1 vraag die je jezelf moet stellen….

De enige vraag die je jezelf moet stellen is: “Wil ik mezelf vergelijken met mijn concurrenten, en mijn klanten dat ook laten doen, of wil ik vrij en stressloos mijn bedrijf runnen met een goede omzet?” Het antwoord zal je bevrijden en de deur open zetten voor nieuwe kansen en mogelijkheden.

Warme groet

Michael

Wil je ontdekken welke mogelijkheden er zijn om jouw droombedrijf te runnen en leren hoe je hogere prijzen vraagt? Meld je dan nu aan voor een gratis strategiegesprek met mij persoonlijk, dat doe je via deze link waarmee je direct in mijn digitale agenda een afspraak kunt plannen.

Of neem contact met me op via info@verdienwatjewaardbent.nl

 

Of meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook