CitatenVan de week was ik met mijn vrouw, zoon en dochter in het Hermitagemuseum in Amsterdam. Mijn vrouw zingt in een Russisch koor en had daar een uitvoering. Het was bijzonder mooi, al die stemmen en facetten inéén. Heel wat anders dan de herrie waar ik normaal naar luister maar overdonderend mooi. En als je dan toch in het Hermitage bent, een museum over de ‘brug’ tussen Rusland en Nederland, de handelsbetrekkingen en de uitwisseling van cultuur, dan kijk je natuurlijk ook meteen even rond, nietwaar?

Er was een heel deel van het Hermitage ingericht over de Amsterdamse handel in de 17e eeuw. En er hing een heel scala aan ‘Nachtwachten’. Ik dacht altijd dat er maar 1 Nachtwacht was maar het blijkt dat al die schutterijen van zo’n stad graag poseerden voor zo’n vereeuwiging van hun stoerheid.

Natuurlijk ging het ook over de handel, de illustere personen die Amsterdam anno 1600-1700 bezochten en over hun ervaringen. Wist je dat Amsterdam zelfs in de 17e eeuw al rijke bezoekers een ode liet schrijven? En niet zomaar natuurlijk, want goede ervaringen trok nieuwe bezoekers aan, samen met hun goed gevulde portemonnee.

“Er is geen vrijere en beter gereguleerde stad” Gregorio Leti, 1690

Testimonials zijn eigenlijk nóg beter dan mond op mond reclame

Eén van de beste vormen van reclame die je kunt krijgen zijn testimonials. Sterker nog, testimonials bieden je een enorm voordeel ten opzichte van mond op mond reclame. Al denk ik niet dat men in 16-zoveel het woord testimonial al gebruikte, Amsterdam zette haar aanbevelingen zorgvuldig in allerlei kranten en publicaties in.

“De haven is altijd vol met schepen uit alle delen van de wereld” – Ellis Veryard, 1701

Het grote verschil tussen mond op mond reclame en testimonials is dat je grip hebt op testimonials. Je kunt testimonials inzetten op een manier die bij jou past in de media die bij jou passen. Testimonials kun je sturen, vormen en begeleiden. In tegenstelling tot mond op mond reclame, daarvan moet je maar afwachten bij wie die terecht komt en in welke vorm.

Testimonials, of natuurlijk gewoon ‘aanbevelingen’ in goed Nederlands, kunnen geschreven of gesproken zijn, bijvoorbeeld opgenomen in een video. En het is helemaal top als je een geschreven én een opgenomen versie van je testimonial hebt.

De een is gevoelig voor sfeer, de ander voor service.

Als je de 17-eeuwse aanbevelingen goed leest is er een patroon te ontdekken. Ze zijn spontaan, wervend en maken in een paar zinnen duidelijk waarom je naar ‘Rome, Amsterdam of Tietjerksteradeel’ moet komen. Naar welk restaurant, warenhuis of markt je het beste kunt gaan en wat je het beste kunt doen of kopen als je daar eenmaal bent aangekomen.

“Het is inderdaad hoogst opmerkelijk welke voorzieningen er worden gemaakt en onderhouden voor openbare doeleinden en voor liefdadigheid” – John Evelyn, 1641

Verschillende testimonials belichten verschillende aspecten. Dat is logisch want verschillende mensen zijn gevoelig voor verschillende dingen. De een is wat meer gevoelig voor de omgeving of sfeer, de ander juist voor de inhoud of service. En dat is prima, want samen maken een set van goede testimonials een gratis reclamezuil voor je diensten. Gebaseerd op echte ervaringen van je klanten, vóór je klanten.

Testimonials maken dus een belangrijk onderdeel uit van je marketingarsenaal, bij je promoties, diensten of webinars. Ik verwacht eigenlijk niet dat het 17e-eeuwse Amsterdam haar rijke adellijke bezoekers een opzetje voor een aanbeveling meegaven, maar eigenlijk is dat wél zo handig. Anders kun je maar 1 op de zoveel testimonials die je ontvangt gebruiken omdat ze niet doen wat ze moeten doen; jou aanbevelen.

Ik gebruik zelf ook een format die ik voorleg aan tevreden klanten. Ik wil dat format graag met je delen. Het bestaat uit 3,1 stappen die je desgewenst nog wat kunt uitbreiden maar in praktijk werkt dit opzetje prima.

Stap 1 – het probleem, pijn of behoefte

Vraag altijd aan je tevreden klanten of ze iets willen zeggen over jou en je dienstverlening. Ze kunnen het beste beginnen met iets te zeggen over waar ze tegenaan liepen.

Bijvoorbeeld: “Ik wilde graag met webinars en online trainingen aan de slag maar ik had geen idee waar ik moest beginnen. Daarom stelde ik het maar uit en uit.”

Stap 2 – de oplossing

Laat vervolgens iets vertellen over hoe jij hebt geholpen en wat dat heeft betekent voor je klant.

Bijvoorbeeld: “Michael (vervang door jouw bedrijf of naam) heeft met geholpen met het opzetten en geven van mijn 1e webinar en me laten zien dat het helemaal niet eng en technisch was maar juist ontzettend leuk en eigenlijk best wel makkelijk met de juiste ondersteuning. Ten eerste ben ik nu over mijn angst heen en ten tweede verdien ik nu ook meer met mijn bedrijf omdat ik met webinars heel gemakkelijk een veel groter publiek kan bereiken.”

Stap 3 – oproep tot actie

De volgende stap is de aansporing om ook zo’n stap te zetten.

Bijvoorbeeld: “Wil jij nou ook sneller en gemakkelijker een groot publiek bereiken met webinars, maar hik je tegen de techniek aan of vind je het gewoon eng? Ga dan naar Michael (vervang door jouw naam) en binnen 1 dag weet je precies hoe je een webinar opzet, technisch verzorgt, promoot én je omzet bizar laat toenemen.”

Stap 3,1 – was getekend

Als laatste is het onmisbaar dat je de naam van je klant toont bij de testimonial (check dat wel even) liefst met een leuke spontane foto. Eigenlijk is dat geen echte stap, maar een onmisbaar gegeven omdat het geloofwaardigheid aan je testimonial geeft.

Ok, eentje om mee af te sluiten dan 🙂

“Amsterdam is het aangenaamste oord van Europa en er is geen Pers of Armeniër die zich daar niet als in zijn vaderland thuis voelt en als ik Joods was geweest, zou ik er de test van mijn dagen willen doorbrengen” – Marie-Catherine de Villedieu, 1688

Nou, als je nou nóg geen zin hebt om naar Amsterdam te komen, dan weet ik het niet meer. 😉

 

 

Michael

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook