Webinars wFreeGreatPicture.com-169-jumping-goldfishorden met de dag populairder. Steeds meer ondernemers geven ze. Het is nog niet zo dat iedereen ze geeft maar als ik om me heen kijk zie ik dat alle bekende coaches en trainers ze geven.

Hoog tijd dus dat jij ook je bedrijf naar een volgend level tilt met een webinar. Zoals je weet leer ik mensen hoe ze het beste een webinar kunnen opzetten. Als enige in Nederland behandel ik daarbij ook de techniek zodat het gemakkelijk wordt om een webinar te geven.

En natuurlijk is de techniek enorm belangrijk bij een webinar. Maar toch nóg belangrijker dan de techniek is de inhoud van je webinar. Net als jouw diensten en producten moet je webinar zich onderscheiden van de concurrent.

Maar hoe doe je dat nou? Hoe maak je jouw webinar aantrekkelijker dan die van de concurrent? Eén van de beste manieren om je diensten en producten, en dus ook je webinars, onderscheidend te maken is door ze te “blue ocean’en”.

‘Wat is nou weer een blue ocean!?’, hoor ik je denken. Nou een blue ocean is een concept, bedacht door Chan Kim en Renée Mauborgne, waarbij je concurrenten in een met haaien gevulde en bloed doordrenkte zee zwemmen (de moordende concurrentie) en jij je in een helderblauwe, frisse en veilige zee bevindt.

Hoe beter je je onderscheid van de concurrentie, hoe blauwer jouw zee, en hoe meer klanten en omzet je krijgt. Het is dus belangrijk dat je voor je bedrijf, en dus ook voor je webinars, zoveel mogelijk blauwe oceaan creëert.

Je webinar aantrekkelijker en interessanter maken dan die van de concurrent doe je zo:

  • Kijk wat de concurrent doet
    Volg een webinar van een concurrent of iemand waar je een voorbeeld aan neemt.
  • Noteer wat zij doen en niet doen
    Schrijf op wat de zij doen in hun webinars: de duur, het aanbod, wel of geen verhaal, voorstelronde, enzovoorts. Hoe meer elementen je kunt benoemen, hoe beter.
  • Zorg voor voldoende basis voor je blauwe oceaan onderzoek
    Herhaal dit bij minimaal 5, maximaal 10 concurrenten en noteer hoe vaak ieder element voorkomt (bijvoorbeeld: 10 van 10 doet een voorstelronde, 7 van 10 stellen zichzelf voor, enzovoorts)
  • Vergeet niet wat jijzelf prettig of onprettig vindt
    Noteer daarbij wat je goed vindt en jou aanspreekt en wat je afstoot met plusjes of minnetjes
  • Draai het om en creëer je blauwe oceaan
    Je hebt nu een overzicht van ‘wat de rest doet’. Draai het nu om, op basis van het aantal keer dat een element voorkomt en doe precies het tegenovergestelde. Mix dat met je eigen voorkeuren, je plusjes en minnen, en je hebt een ‘blue ocean’ gecreëerd voor je webinar.

Ok, alles even op een rijtje. Het is belangrijk dat je je onderscheidt van de concurrentie. Dat doe je door jezelf in een blue ocean te zetten. Een blue ocean maak je door het tegenovergestelde van je concurrent te doen. Kijk wat je concurrent doet en doe het anders. Hoe onderscheidender, hoe opvallender, hoe beter.

Op je aantrekkelijke webinar!

 

ebook Winst met Webinars

Wil jij meer impact, meer waarde leveren en meer omzet? Download dan het eBook Winst met Webinars. Als bonus ontvang je ook mijn persoonlijke tips voor je webinars en je online marketing. Speciaal voor ambitieuze coaches, trainers en virtual assistants die meer willen verdienen. Honderden abonnees gingen je voor!