target reachedEen motormaat én zzp’er vroeg me tijdens een pitstop bij een motorritje hoe je nou een booming business opzet; “Bij jou lijkt dat allemaal zo simpel te gaan, Michael.” “Nou ja, natuurlijk weet ik wat ik wel en beter niet kan doen, da’s waar. Maar ook ik werk gewoon voor mijn centjes, hoor.”

“En als je de 3 E’s van een booming business door hebt kun je echt heel goed verdienen. Sterker nog, met (bijna) niks doen!” “Oh? Dat moet je me dan toch eens uitleggen.”, was zijn reactie. “Ok, ik zal je uitleggen wat de 3 E’s van een booming business zijn.”

“Kijk, eigenlijk is een booming business gebaseerd op 3 E’s…”, begon ik. “Drie wát?” zei mijn maatje. “Nou, de 3 E’s bestaan uit weten wat je doet, actief zijn op social media en kennis hebben van marketing. “Ok, vertel!” zei hij.

  • De eerste E van een booming business is Expertise. Je weet wat je doet, waar je goed in bent, en vooral ook waarin niet. Je bent helemaal thuis op één aspect van iets. Hoe gedetailleerder hoe beter. Dat is je niche! De doelgroep en niche maken een ijzersterke combi.
  • De tweede E van een booming business is Exposure. Je klanten moeten weten dat jij bestaat. Dat jij bepaalde diensten aanbied en dat je daar goed in bent. Dat betekent dat je aanwezig bent op sociale media en je kennis deelt waaruit jouw expertise blijkt op forums waar jouw doelgroep komt.
  • De 3e E van een booming business is E-commerce. Voor een booming business is het belangrijk dat je online marketing goed beheerst. En dat gaat dan weer samen met de 1e E van Expertise, en dan vooral weten waar je (nog!) niet goed in bent.

Het is onlogisch om te denken dat je als coach of trainer automatisch thuis bent in marketing. Dat kan natuurlijk helemaal niet! Maar als je het onderkent, dan kun je er wat aan doen! Het is voor een goede omzet noodzakelijk dat je goed thuis bent in de marketing van je bedrijf, en dat is iets wat je gewoon kunt leren.

“Als je goed thuis in de marketing rond je bedrijf, dan kun je zelfs geld verdienen met niks doen.” Opgetrokken wenkbrauwen waren nu mijn deel. “Nou ja, OK.”, zei ik; “met eenmalig wat doen en dan daarna gewoon verdienen.”

Ik geef je een voorbeeld hoe dat werkt voor een ondernemer, ik noem hem voor het gemak even Piet, die heeft geleerd hoe je marketing rond je bedrijf werkt. En dan op zo’n manier dat ‘ie er ook nog eens bijna niks voor hoeft te doen. Hij heeft een site die bouwtekeningen aanbiedt voor allerhande kleinere en grotere projecten. Met als doelgroep doe-het-zelvers.

De site is supersterk. Ze is niet mooi, maar dat hoeft ook niet. Een site moet vooral doen wat ze moet doen; bezoekers converteren naar klanten. Ik, als verknochte knutselaar, kwam toevallig op die site. Ik hoefde niks, zocht niks, en toch heb ik het aanbod voor 10.000 bouwtekeningen voor €47,00 gekocht !

En nu komt het briljante. Denk je eens in: 1 keer maken, aanbieden en letterlijk slapend geld verdienen! Dat is exact wat Piet doet. Is Piet naast timmerman dan ook nog marketingdeskundige? Waarschijnlijk niet, maar hij kent wel mensen die dat wel zijn en daar heeft hij van geleerd. En dat is nou precies wat slimme ondernemers doen.

Een klein rekensommetje leert dat Piet met slechts 3 kopende bezoekers per dag €47.000,00 per jaar verdiend. Hij hoeft het materiaal maar één keer te maken en te marketen. En laten we wel zijn, 3 klanten per dag die €47,00 besteden, dat is toch niet onhaalbaar, of wel? Bij 2500 kopers per jaar (op ruim 10 miljoen Nederlandse volwassen) is dik de omzet ruim een ton.

Nu je dit weet, kun jij ook deze drie E’s voor een booming business toepassen.

Heel veel succes!

Michael

 

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

{a308ar7813}

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook